XRobs årskrönika, 2008


Januari
. Året började med att jag åt drottningmyror doppade i vit choklad. De kittlade dödsskönt i kistan. Nej, det gjorde de inte; de var stendöda. Sen fyllde bloggen ett år. Och om några dagar fyller fanskapet två. Vad köper man till en blogg som redan har allt egentligen? Sen gick jag i skolan. Jag gick väldigt mycket i skolan. Och jag jobbade extra en hel del. Och den 14:e januari såg jag dessutom en man spatsera omkring i shorts utomhus, i kylan. Idiot. Månadens bästa topplista var den om folk som heter Josef.

Februari. Årets andra månad spenderades ute på praktik på en förträffligt trevlig röntgenavdelning. Och, av gamla inlägg att döma, träffade jag av något av en sarkastisk formtopp här. Verkligen. Jag fick till exempel en massa skit av folk som inte fattade att jag skämtade, när jag skrev att Jugoslavien delat upp sig i en massa småländer bara för att kunna kompisrösta på varandra i Eurovision Song Contest. Bara en sån sak liksom. Månadens bästa topplista var den om lökar.

Mars. Fortfarande ute på praktik. På samma avdelning. Det är helt sjukt vad bra jag börjar bli på att skicka röntgenstrålar rakt genom diverse löst folk. Den 6:e mars damp det ner ett utskick från Nationaldemokraterna i brevlådan, som basunerade ut diverse s.k. sanningar om mångkulturen. Det var en spännande tid för oss alla. Jag stekte en sallad, och skrev ett uttömmande inlägg om Nässjö. Månadens bästa topplista var den om överviktiga män med snygga fruar.

April. Här nånstans slutade praktiken, och jag fick vackert sätta mig i skolbänken igen och lära mig lite mer om radiologisk diagnostik. Och så fortsatte jag att läsa lite astronomi. Vårdstrejk var det också, så det stod härliga till. Och jag lurade min sambo till att börja läsa Sagan om Drakens Återkomst (...and her journey towards the dark side will be complete). Månadens stora huvudbry var annars skillnaden mellan rumpchock och troschock, och den bästa topplistan var definitivt den om benfrakturer.

Maj. Jag gick i skolan. Jag gick väldigt mycket i skolan. För det mesta läste jag en massa strålningsfysik. Och lite astronomi på det. Finns inget bättre än kaka på kaka. Skulle vara lite kaka på kakan som redan befinner sig på kakan, då. Jag jobbar också min sista dag på mitt extrajobb innan jag ger upp det. Och jag får det blytunga beskedet att jag antagligen aldrig kommer att få möjlighet att dricka Hubba Bubba Soda igen. Jag ådrar mig stans snyggaste solbränna, och månadens bästa topplista var antagligen den om djur som jag inte tycker om.

Juni. Termin fyra avslutas med flaggan i topp, då jag spikar den sista tentan i ren frustration. Är ledig i två dagar innan jag beger mig ut på sommarjobb. Inte ligga på latsidan, no sir, not me. Jag slutar få mail om penisförstoringar och börjar få mail om bröstförstoringar istället, och min cykel blir äntligen stulen. Den bästa topplistan denna månad var de 10 bästa förolämpningarna på film, utan alltför hård konkurrens.

Juli. Andra månaden i fångenskap fortskrider utan större inskränkningar i vardagslunken. Dagarna kommer, dagarna går, enbart patientflödet består. Men jag har skitkul, och stressar på köpet bort x antal kilon genom ihärdigt springande i sjukhuskorridorerna (mitt BMI gick från 26,4 till 22,1 på 10 veckor). Mina drömmar blir märkligare och märkligare, och jag blottar min haka för omvärlden. Den absolut bästa topplistan den här månaden var Topp 10: Anledningar att spränga bron.

Augusti. Sommarjobbet avslutas och jag flyr hem till Norrland för att vila upp mig inför skolstarten. Det är OS också, fast den tråkigare varianten (dvs den utan hockey). Och inte blev det roligare när hon trillade vid första häcken heller. (Inre) diskussion om hur man lämpligast skriver en smiley blossar upp, och vi anlägger en praktisk köttbuffert utanför fönstret. Månadens bästa topplista var för övrigt den om robotar på film. Och så fyllde jag år igen. Har börjat få kläm på det nu.

September. Skolan börjar om! Äntligen! Sista året! Plugga så det ryker! Skrev projektplan inför kandidatuppsatsen. Det gick snabbt. La även upp en bild på min lever. Den såg välmående ut. Det var dock före vi tömde Danmark på öl, bör tilläggas. Jag myntade även uttrycket 'jag sträckte precis min internationellt gångbara muskel' denna månad, och jag gick hela jävla vägen till Helsingborg. Jag och min sambo har ovanligt mycket gemensamt för årstiden, och den bästa topplistan för denna månad var nog den om folk som heter Robert.

Oktober. Ut på praktik igen. Det är fortfarande lika kul. Nej, det är fan i mig ännu roligare nu. När man börjar bli bra på det. Humorn blev sådär komplicerad igen, om än fortfarande väldigt sarkastisk. Trilogin om Hålet i Strumpan (del 1, del 2, del 3) ger enormt genomslag i hela bloggosfären. Dagen jag aldrig glömmer inträffade, och jag kände mig lite utarbetad mellan varven. Det var ont om bra topplistor denna månad, men min favorit var nog den om pizzerior.

November. Jag passerar 1000 inlägg. Praktiken avslutas, och skrivandet på kandidatuppsatsen tar vid. Det går oroväckande snabbt och känns illavarslande smärtfritt. Mat-Tina föräras med en egen trilogi, meningslösheten i tillvaron gör comeback, kroppen börjar säga ifrån och jag blir vuxen på riktigt då jag går ur lunarstorm. I slutet av månaden ser bloggen sitt första och hittills enda gästspel. Den bästa topplistan var garanterat tvillingtopplistorna anledningar till varför jag är glad över att vara man och anledningar till varför det (kanske) skulle vara bekvämare att vara kvinna istället.

December. Då uppsatsen var nästintill klar redan i november, har detta varit årets i särklass lugnaste månad. Jag inleder en bojkott mot Coca-Cola, som fortfarande fortskrider utan problem. Jag observerar att jag är väldigt sarkastisk (relativt sett), jag uttrycker min beundran för George Bush, och jag får till en helt okej topplista när jag skriver om vilka låtar man ska städa till.

Utnämningar. Bästa skivan som inhandlades under året var Metallicas Death Magnetic. Bästa tv-serien var definitivt Scrubs, i hård konkurrens med House. Bästa (och enda) filmen som sågs på bio var The Dark Knight. Övriga filmer från 2008 som förtjänar att nämnas är Horton hears a Who!, Wall-E, No country for old men och Sweeney Todd. Har knappt läst några av årets böcker utan mest hållit mig till äldre grejer, men bland nyförvärven sticker Astronomica (H. F. Ullmann förlag) och Radiologi (Aspelin & Pettersson) ut som solklara favoriter. Astronomica var kanske lite i populärvetenskapligaste laget för en gammal naturvetare såsom jag själv, men intar ändå en speciell plats i mitt hjärta genom de utmärkta historiska kapitlena och de fantastiska bilderna. Att den avslutande delen av Terry Goodkinds Sword of Truth-serie kom ut som pocket förtjänar också att nämnas. Det tv-spel som spelades mest under året var Lego Star Wars: The Complete Saga. Men det släpptes i slutet av 2007, så det räknas ju inte riktigt. Sådär. Ingen Virtanen-klass på nomineringarna direkt, men ändå. Man ska inte ikarosa ihjäl sig heller (ja, jag uppfann precis ett verb av Ikaros).


Dessa artister/grupper har visst varit populärast under de senaste 12 månaderna (källa: lastfm). Siffrorna representerar antalet gånger jag lyssnat på en låt av respektive artist/grupp. Jag lyssnar uppenbarligen på 3,7 Queenlåtar per dag. Kan inte säga att jag är särskilt förvånad.

Prognos, 2009. Innan nästa årskrönika skrivs, förväntar jag mig ha erhållit min yrkeslegitimation. Jag siktar även på att hinna få fast anställning innan året är till ända, även om det känns lite osäkert med tanke på rådande konjunkturläge. Jag kommer att ha skaffat ett Playstation 3, och det skulle inte förvåna mig om jag läser någon eller några astronomikurser till hösten för att hålla hjärnan i trim. Kanske bor vi kvar i den här lägenheten, kanske inte. Jag räknar i vilket fall som helst med ett strålande och omvälvande 2009.

Vi ses väl kanske då.




Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera här: