Farliga Landskrona - Del 49

Jag kan glatt meddela läsarkretsen att någon äntligen haft förbarmande över mig och befriat mig från mitt åbäke till cykel. Jag använde den aldrig, då den var i för dåligt skick för att cyklas på, så jag kan inte säga säkert exakt när den försvunnit från cykelstället utanför porten. Men någon gång mellan tisdag morgon och lördag mitt på dan borde stölden ha ägt rum. Eller stöld och stöld, jag hade varit tvungen att rusta upp den för mycket pengar bara för att få den såld, så jag ser det snarare som att någon befriat mig från en latent utgift som bara stått och sakta rostat sönder.

Bromsklossarna var helt bortnötta både fram och bak, vilket iofs inte gjorde så mycket då bägge bromsvajrarna var av. Kedja, framdrev och bakdrev var helt sönderrostade. Både fram- och bakdäcket läckte väldigt mycket luft. Växlarna var felkalibrerade, så cykeln växlade upp till en högre växel av sig själv hela tiden. Stödet satt löst, så cyklen föll omkull hela tiden när den stod parkerad. Låset var rostigt och nästan omöjligt att få upp. Sadeln var stenhård och obekväm. Det enda som egentligen hade något som helst värde var nog själva ramen. Och den var ett par tum för liten för mig.

Inköpspris: 3,295 kronor (varav moms 659 kronor), den 17/5 2002.
Uppskattat nuvarande värde: Minus 1,350 kronor.

Frågan är dock: Borde jag polisanmäla stölden? Det skulle i såna fall vara av strikt statistikmässiga skäl då jag, som jag redan låtit påskina, är väldigt glad över att någon befriat mig från eländet. Anmäler jag så riskerar jag dessutom, förvisso mot förmodan, att cykeln återfinns och returneras till sin rättmätige ägare (dvs undertecknad). Och då skulle jag sitta där med skiten igen, tillbaka på ruta 1.

Jag skulle vilja ta tillfället i akt och tacka tjuven för att ha gjort mitt liv en aning lättare. Jag gick givetvis en pliktskyldig runda och kontrollerade att ingen slängt schabraket nånstans i vallgraven runt citadellet, men jag kunde då inte se den någonstans. Önskar tjuven nu få tillgång till nyckeln till det rostiga låset på bakhjulet, så kan han eller hon sticka ner 20 kronor i jorden i rabatten som står till höger om cykelstället där cykeln stod, så ska jag så snart som möjligt sticka ner ett kuvert med nyckeln.

Ser någon en guldfärgad mountainbike av märket Giant på 21,5 tum någonstans i Landskrona med omnejd med ramnummer GR848263, meddela gärna dess nuvarande pedaltrampare adressen till detta inlägg. Annars slänger jag snart cykelnyckeln.




01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera här: