Dagens i-landsproblem #35: Ska jag skriva :-), :) eller =)

Alla dessa tre varianter på den klassiska smileyn har sina för- och nackdelar.

:-) ser ju onekligen mest ut som ett leende ansikte av de tre. Men jag fick minsann veta för några år sedan (tror det var i lumpen) att man anses lite högfärdig och fin i kanten om man lägger till en näsa på sina smileys. Som att man tror att man är nåt. Och det vill man ju kanske inte alltid.

:) sparar ett tecken, vilket kan spara ovärderliga ören (jag vet, pengar är svåra att sätta värde på ibland) när man försöker komprimera texten när man skriver sms. Nackdelen är dock att den ser ut som Kakmonstrets och Rowan Atkinsons oönskade kärleksbarn. Om man har lite fantasi.

=) är mest lik den ursprungliga smileyn, som ju ska ha lite ovala ögon. Och dessutom är den lättast att skriva på tangentbordet, då tangenterna sitter bredvid varandra. Men problemet, i alla fall för mig, är att man "låser" smileyn lite. Med :-) Kan man lägga till saker och ting, t.ex.   :´-(   :-*   ;-), något som bara ser muppigt ut med =).

Som ni förstår så har jag problem. Nu använder jag inte smileys så himla ofta, men då jag gör det så brukar det oftast bli variant nummer 1; :-). Jag är ju ändå rätt fin i kanten av mig redan som det är, så skadan är redan skedd.

Kommentarer:

1 christel:

Men denna då L? Vad betyder den?

2 Miss mythos:

Vettigaste blogginlägget jag läst på mycket länge!



.-)

Kommentera här: