Dagens i-landsproblem #26: Troschock vs rumpchock

Dagens i-landsproblem: Att inte kunna se någon skillnad mellan en rumpchock och en troschock. Jag har väldiga problem med detta. Jag försöker så gott jag kan hänga med i tidningarnas jargong och sätt att uttrycka sig på, men just de chocker som ständigt uppstår i samband med blottandet av diverse kroppsdelar/klädesplagg som det (oftast) inte är meningen ska synas... Där går jag bet emellanåt.

2007-12-01: Aftonbladet skriver att Helena Lundbäck begår en rumpchock under en ridtävling. Enligt mig så är en rumpchock "det att bli kraftigt förvånad över ett oväntat blottande, helt eller delvis, av musculus gluteus maximus. Vanligt förekommande bland grupper med lågt skurna byxor och/eller med avsaknad av kunskap om livremmens funktion och förträfflighet, t.ex: fjortisar, rörmokare. || -en; -er"

2008-03-08: Aftonbladet skriver att Tina Nordströms kjol råkade glida upp i samband med ett lyft i Let's Dance. Detta benämns troschock. Troschock borde, i mitt tycke, vara ett vidare begrepp än rumpchock, då detta även kan innefatta trosor som inte används för tillfället, samt blottandet av trosbeklädda skrev. Det kan även röra sig om så vitt skilda saker som boxertrosor, hipsters, hotpants, stringtrosor, tangatrosor... you name it. Samtidigt som det bara finns en sorts rumpa att chockas över.

image624

Ovan så ser vi Helenas rumpchock till vänster, och Tinas troschock till höger. Jag ser ingen som helst skillnad. Har ni förresten tänkt på att det finns väldigt gott om bröstchocker, men inga BH-chocker? Jag föreslår härmed att vi enbart ska låta oss "chockas" av kroppdelar i fortsättningen, och inte av klädesplagg. Nån jävla ordning får det väl ändå lov att vara.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 emma:

Svar: Mmm, sådana bloggar med musik är inget kul alltså!

Så du kör också med i-landsproblem?
Har aldrig varit inne på din blogg förrän nu, så du inte tror att jag härmat dig eller så. :)

2 Fridolin:

Utmaning: Lista de 3 eller 5 eller 10 bästa uppfinningarna som gjort.

3 Robert:

I'm on it! :-) Ge mig några dagar bara, håller på att plugga till en tenta den här veckan

4 Anonym:

hur ställer du dig till epitetet troskjock?

5 Ninja:

Med all nakenhet och valstjärtar som finns idag (vastjärt = stringtrosa ihop med lågt skurna byxor) förvånas jag att en kvälstidning ens betalar för sådana bilder...

Kommentera här: