Topp 10: Anledningar att spränga bron





Bron som jag syftar på är givetvis Øresundsbron. Detta är en grymt jätteseriös lista över vad jag anser är de bästa anledningarna till att dess existens borde annulleras för all framtid.

1. Språket
- Språk; gutturalt läte; vad man nu önskar kalla det. Jag Hör Inte Vad Ni Säger, Sluta Prata Direkt Till Mig Eller Ens I Min Närhet. Ar-ti-ku-le-ra eller håll käften. Denna punkt gäller även många skåningar, men att gräva loss en hel udde skulle innebära betydligt mer jobb än att bara aptera ett gäng sprängladdningar på en bro, så jag håller mig till att mobba danskarna. För stunden.

2. Pia Kjærsgaard - Vissa bigotta personer önskar man allt ont. Trots att man gärna vill vara en bättre och större människa än så. Det är den bistra verkligheten. Pia Kjærsgaard önskar jag all världens ondska. Pia Kjærsgaard önskar jag fick en istapp i huvudet så att hon skulle vara tvungen att sy minst tre stygn i hennes inskränkta lilla hjässa (om de nu har istappar i Danmark?). Det hon förespråkar är en tillbakagång av allt vad mänsklig utveckling inneburit de senaste trehundra åren. Minst.

3. Ölen - Dansk öl är rent ut sagt vidrig. Blaskig och smaklös, med dåligt kamouflerad spritsmak i eftersmaken. Men. Man ska ha i åtanke att svensk öl trots allt är betydligt sämre. Därför borde danskarna ha visst intresse av att spränga bron, de också. De tycker ju ändå inte om oss nämnvärt ändå.

4. Olsen Brothers - Tänk Fly on the wings of love från Eurovision -00. Tänk att de av bara farten släppte en hel skiva som låter precis likadant också. Tänk dessutom på att de släppt åtskilliga skivor sen dess. Tänk inte mer, hjälp mig spränga bron istället, innan det är för sent (om det inte redan är det, dvs).

5. Møllehøj - Møllehøj är Danmarks högsta naturliga punkt. Møllehøj mäter hela 170,86 meter över havet. Danskarna är mäkta stolta över detta s.k. berg. Känns dock lite fjuttigt jämte Kebnekaises 2 104 meter över havet. Fan, jag mäter nästan 170,86 meter över havet vissa dagar. Till och med Skånes högsta punkt är högre (Söderåsen; 212 meter över havet). Och det säger en hel del.

6. Søren Kierkegaard - Har aldrig riktigt fastnat för hela existensialismprylen. Jag tror helt enkelt att de är jävligt fel ute. Fast man måste å andra sidan älska en del citat som Søren hävt ur sig, till exempel "Det har sedan min tidigaste barndom suttit en pil i mitt hjärta. Så länge den sitter där är jag ironisk - dras den ut, så dör jag."

7. Dannebrogen - Sveriges flagga ser ut som solen på en klarblå himmel. Symbolik som det inte går att missta sig på; vi är helt enkelt ett folk som dyrkar allt vad väder heter, som formar våra liv efter den senaste väderprognosen. Danmarks flagga ser ut som... ja, vad? Som om nån velat måla en skånsk flagga, men fick slut på gul färg? Som två likbleka maskar som krälar kors och tvärs över ett hav av blod? I'm lost.

8. Wienerbröd - 27 frasiga lager av fett, doppade i choklad? Låter som ett väldigt långsamt självmord i form av frivilligt orsakade hjärt- och kärlsjukdomar. Pass.

9. Dansk design - Vi har IKEA. Och vi är mäkta stolta över det också. Danmark har å andra sidan såna där riktiga designers som gör såna där riktigt snygga möbler. Och de vet om det. Och de säger det till oss. Hela tiden.

10. Tullavgifterna på bron - Jag har i vilket fall som helst inte råd att köra över bron, så den fyller ingen som helst funktion för mig. Jag äger inte en bil ens en gång. Trevligare då att ta färjan över till Helsingør. Brojävel. Avgiftsjävel. Danskjävlar.


Bubblare 1:
Att danska Ø:n inte finns på mitt tangentbord.

Bubblare 2: Färöarna och Grönland.

Bubblare 3: Stockholms blodbad.





Och det där är väl vad jag vanligtvis brukar kalla för sarkasm (observera även sarkasmen i att utgå ifrån att ens läsare inte begriper när man är sarkastisk, utan påpekar det innan de ens fått chansen att ta ställning till hurvida man är det eller inte på egen hand. Underbart, om jag får säga det själv). Inlägget är även kraftigt ironiskt på sina ställen, men ni får själva lista ut var. Viss satir förekommer också genom hela inlägget, men den är förhoppningsvis svår att missa. Det här inlägget tog längre tid att skriva än jag räknat med, nu ska jag äntligen äta frukost (inte wienerbröd).


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 sussi:

Du verkar jäkligt bitter, och då undrar man ju vart danmarks hatet startade?

2 Fridaj:

HAHAHA! jag skrattar så jag nästan kissar på mig :D

3 Robert:

Det började nog i mellanstadiet, under historielektionerna. Mycket negativt prat om den lede fi Danmark hit och ärkefienden Ryssland dit. Sen eskalerade det hela när jag hörde en dansk "prata" för första gången.

4 Anonym:

Jeg er helt enig. Spræng broen ! Så kan vi stoppe den islamiske invasion før det bliver for sent.. For ikke at nævne politisk korrekthed som kunne smitte vores politikere, hvilket er endnu farligere!

5 christel:

Ge fan i min bro...

Var ska jag få tag i sprit om ni spränger den



Va sau du om ironi...obs skånska

6 hkj:

Hvorfor skulle den bro også bygges....



Det gik jo fint med det vand der var imellem!

Kommentera här: