Dröm #13 - Gyllene Tider begår kollektivt självmord

Jag sitter och läser en tjock bok i vardagsrumssoffan, jag tror det är Krig och fred av Leo Tolstoj. Det ringer på dörren. Jag tar på mig en vinröd morgonrock à la Hugh Hefner och går och öppnar (av någon anledning, som är glasklar för mig i drömmen, så läser jag snabbast då jag är naken).

Det är Per Gessle. Han berättar att alla medlemmar i Gyllene Tider har bestämt sig för att begå kollektivt självmord genom att äta arsenikförgiftad ugnspannkaka med hallonsylt. Jag berättar skamset för honom att jag inte vet vilka de andra medlemmarna i Gyllene Tider är, och jag ser att han blir lite sårad av detta. Han mumlar nåt ohörbart om nån som heter Micke Syd, och sträcker sen fram en diskret, brun papperspåse.

- "De andra har redan börjat äta, så det är bäst jag skyndar mig. Det här är till hundarna".

Jag tycker det låter en smula märkligt eftersom jag inte har några hundar, men jag tar emot påsen och han går sin väg. Han behöver knyta skosnörena på sina rosa Converse. Jag kikar i påsen. Det är nån form av wasabi/yoghurt-naturgodis, och jag går ut i köket, som plötsligt inte är mitt eget kök utan min mormors, och öppnar skafferidörren.

Där inne är helt tomt, sånär som på en enorm plåtskål med torrfoder till hundar. Jag häller ut innehållet i papperspåsen ner i den enorma skålen, och fem hundar kommer skyndsamt rusande in genom balkongdörren. De är bruna allihop, och ser inte ut att tillhöra någon speciell ras, de är bara ett gäng byrackor. De är döpta efter medlemmarna i Metallica (lilla försynta James, glupska Kirk, energiska Lars och envisa lilla Trujillo som alltid jagar sin egen svans), förutom den femte som heter Cyndi Lauper.

Medlemmarna i Gyllende Tider får en gemensam begravning, och när kistorna bärs ut ur kyrkan så spelas Kung av sand på orgel. En gospelkör sjunger ("här kommer kung av sand, här kommer kungen av ingenting alls"). Sen vaknade jag. Tack och lov, bör tilläggas.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Sandra:

men herreguuud, hur kan du drömma så detaljerat? hundarnas namn och personligheter? :D

2 Robert:

Det är sånt som man bara vet i samma sekund som man ser dem. Lite som att man vet skillnaden mellan höger och vänster. Fast med hundnamn.

3 Rikard:

"Han berättar att alla medlemmar i Gyllene Tider har bestämt sig för att begå kollektivt självmord genom att äta arsenikförgiftad ugnspannkaka med hallonsylt."



Poesi, man.

Kommentera här: