Farliga Landskrona - Del 22

Sent larm om legionellasmitta, skriver Landskrona Posten idag. Vilket känns en smula överdrivet. Dels för att utskicket är information och inte ett larm, och dels för att det inte kom sent. Jag håller, som av en slump, på att skriva ett arbete om just Legionella Pneumophila för tillfället. Och jag råkar veta att smittskyddsläkaren i region Skåne blev informerad om att smittspårning av källan till den här smittan skulle ske i början av förra veckan (jag var där när anmälan skickades iväg). Det är inte länge sen, med tanke på att det tar ett tag att göra bakterieodlingar.

Dessutom är sannolikheten att ett litet barn skulle bli smittat relativt liten. Rökare och personer med nedsatt allmäntillstånd, främst äldre, är predisponerade att smittas, och dödsfall kan förvisso inträffa trots modern intensivvård, men det är sällsynt.

Att bakterien smittade just den här patienten beror på att han bara duschade en gång i veckan, och därmed lät vattnet "stå" länge i slangen. Det, plus att hans duschmunstycke var en modell med väldigt små hål för vattnet att sippra ut igenom, något som skapar betydligt fler små aerosoler än ett munstycke med lite större hål (legionella smittar via aerosoler). Tro mig, jag vet även detta med all säkerhet.

Och, precis som det konstateras i artikeln, så befinner sig vattnet i ledningarna i det temperaturintervall som godkänts av Boverket. Så låter man bara vattnet spola i ett par minuter innan man hoppar in i duschen så är risken för att smittas i princip noll. Den enda gången som man verkligen kan behöva vara försiktig är om man har en pågående cellgiftsbehandling. Något som jag förutsätter att ett barn på 6 veckor inte har.

Legionella faller in under kategorin "anmälningspliktig sjukdom utöver allmänfarliga sjukdomar" i Smittskyddslagen. Finns mer att läsa på Socialstyrelsens hemsida för den intresserade. Rekommenderade författningar: 2004:168 och 2005:23.

Kommentarer:

1 Anonym:

Hej!
Föredrar du tubtop eller linne?
Tyck till i min blogg!

2 Robert:

Måste erkänna att jag inte riktigt är någon tubtop-kille, har för breda axlar för det ;-)

3 mimmi:

fasiken vad bildad du låter >.<

4 Robert:

Haha, javisst, jag lurar alla :-P Nej, det är så enkelt som så att jag de senaste 3 veckorna filat på ett arbete om just den här patienten som nämns i artikeln, så lite insatt i ämnet är jag ^^ Sen ser det ju alltid proffsigt ut om man har koll på några författningar :-)

5 Sandra:

nää har ingen aning om vad det är för bok. tror du den är läsvärd?
jag läser för lite böcker, det är synd.
har du gunillas mejladress förresten?

6 Robert:

Jupp, mailar den straight away!

7 Sandra:

inte fått mejl, visst har du nya adressen? (tuss)

8 Robert:

var inte säker på vad den var, så jag skickade via helgon istället.

Kommentera här: