Farliga Landskrona - Del 13

Jag gillar inte att upprepa mig (nåja, på alltför uppenbara sätt iaf), men nu måste jag dessvärre göra det. Del 13 kommer att härma upplägget i Del 12 till punkt och pricka. Det var inte meningen att det skulle bli så, det här inlägget började faktiskt bara som ett mail, men så utbroderades det lite för mycket, så det fick vackert finna sig i att bli till ett inlägg istället.

Så det här är hela planen för idag: 1) Citera inlägg från Lars Möllers blogg, och 2) skriva min respons på inlägget. Han skriver följande idag:



Citat borttaget på grund av gnäll. Klicka på länken ovan istället.

 

 


 


 


 

 

image143
(Lägger till och med in en bild på samma ställe som i Del 12)


Hmm, undrar just vilken politiker som lyckats reta upp honom så? (Jag tar Moderater för 200 kronor, tack).

Nåväl, till saken nu. Det är varje människas självklara rätt att kritiskt granska det sätt som medierna väljer att rapportera saker på. Tidningar finns till för vår skull, och skulle inte finnas till utan oss. Och det faktum att Landskrona Posten kritiseras från flera av varandra oberoende håll, tyder det inte på något?

En liten newsflash; Ni skriver faktiskt (nästan) enbart om skit. Det är en lätt modifierad sanning, då ni skriver om en hel del annat också, men det som ni verkligen går in för att trycka upp på förstasidorna och det ni verkligen lägger krut på är just Landskronas negativa sida. Det kan ingen, varken ni eller vi som läser tidningen, förneka. Längtar (tro det eller ej) tills fotbollssäsongen drar igång så att ni får lite annat att fokusera på också.

Och att rada upp en massa retoriska frågor i slutet för att understödja någon form av poäng är ju en välbeprövad taktik (jag kommer nog att använda mig av den själv i det här inlägget), förutsatt att man inte låter sin irritation över något ta överhanden så att ens träffsäkerhet blir lidande. Men jag kan besvara några av dom åt dig:

  1. Blir Landskrona bättre och känner sig tryggare om tidningen undviker att ta upp den brottslighet som förekommer? Nej, självklart inte. Men Landskrona Posten skulle bli en bättre tidning om den hittade en bättre balans i sin rapportering. En balans speglande verkligheten bättre, förslagsvis.
  2. Ska vi strunta i att skriva om personer som blir felbehandlade eller kommer i kläm inom äldreomsorgen? Nej, det ska ni givetvis inte. Det vore ett välkommet initiativ om ni ökade andelen av den sortens nyheter för att späda ut all rapportering om diverse småbrott.
  3. Ska vi sluta granska politikers sätt att hantera de allmänna skattemedlen? Se föregående svar.
  4. Eller ska vi helt enkelt anställa ett gäng av Landskronas politiker? Politikerföraktet känns lite malplacerat tycker jag, då flertalet av journalisterna på tidningen själva har tydliga politiska agendor bakom sitt sätt att skriva. Eller var t.ex. publiceringen av den faktafelspäckade artikeln Ungdomsgäng fortsätter sprida skräck dagarna före valet förra året bara en slump?
Fast tidningen har bara på det senaste halvåret förbättrats på den punkten. Tidigare kunde man läsa skrämmande exempel där ungdomar med invandrarbakgrund målades ut som känslokalla förövare i motsats till ungdomar med svensk bakgrund vilka framställdes som oskyldiga offer. Numera nämns inte förövarnas nationalitet i de brottsrelaterade artiklarna i lika stor utsträckning.

Ett citat från ett tidigare inlägg (Del 4) som jag tycker passar in bra här:

"Tolka mig inte fel nu, debatten behövs. Och Landskrona Postens journalister känner garanterat frustration över att se vår stad förfalla, och gör därmed vad dom kan, med sina artiklar som främsta vapen, för att skapa opinion för vad dom anser är rätt sätt att gå till väga för att vända utvecklingen åt rätt håll igen.

Det enda jag saknar är dock tidningar som väljer att spegla verkligheten istället för att vinkla den bara för att sälja bättre. Att göra profit på folks rädsla är riktigt jävla lågt. Att få politiska mandat genom att manipulera och förstärka rädslan är ännu lägre".

Så för att då slutligen besvara rubriken; Vill inte landskronaborna veta? Svar: Ja, det vill vi. Gärna hela sanningen. Ovinklad, ofärgad och ofiltrerad.

Min motfråga är desto svårare: Vart ska vi vända oss för att få den?


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer:

1 esoterisk:

Debatten om Landskrona blir mer och mer intressant. Det som i slutändan är bra är att den först på en någorlunda vettig nivå.

2 Robert:

Jag kan bara instämma, intressantare ämne får man leta efter.

Kommentera här: