Farliga Landskrona - Del 32

image339

Hittade via herr Huttunens blogg en länk till de s.k. artister som så sent som 2003 ansågs vara "Sveriges bästa hip-hop" av en recensent på Aftonbladet. Förvandlingen sen dess kan väl i det närmsta sägas vara total. Förutsatt att man nu är av den åsikten att dom var bra, eller åtminstone uthärdliga, på den tiden. Jag har svårt att se vad man tror sig kunna åstadkomma med den här videon egentligen? Vad är budskapet som jag förväntas ta till mig? "Inte bara klartänkta människor kan vara anti Sd, utan kompletta idioter också"? Videon känns så där härligt nyanserad också (obs, ironi), på samma sätt som BSS inte alls såg världen i svartvitt på deras tid. Den är en enda lång (gäspning till) provokation, som snarare gör alla oss, som anser att alla människor är precis lika omistliga och lika mycket värda, en stor björntjänst (förutsatt att den kommer att röna någon större uppmärksamhet då, låten som ackompanjerar videon är som sagt inget vidare). Men meningen med den kanske är att spä på främlingsfientligheten, det är lite svårt att avgöra. Gonza har helt klart haft bättre stunder. Försök sikta över bältet nästa gång, om du (mot förmodan) träffar så gör det kanske inte lika ont som om du skulle ha träffat under det, men du skulle åtminstone kunna åtnjuta min respekt. Nu är du bara en tönt. En tönt i kläder utan passform dessutom (som är såå jävla -99).










Tillägg: Så här driver man med främlingsfientlighet på riktigt. Slagorden är självdistans och satir. Och taktfullhet:







Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Fotbollsnördar:

Jag kan bara recensera musiken, för min engelska är tyvärr för dålig. Gonza hade bättre musik tycker jag. Kanske för att barnbarnen spelar den låten hela tiden så jag blivit van vid den.

2 Robert:

Brukar bli så, när låtar liksom nöts in i huvudet med våld på det där härliga, överexponerade sättet :-)

Kommentera här: