Farliga Landskrona - Del 16

Eller snarare Delen där Landskronas bästa sushiställe utses. Tidigare har bara Asia Palace på Ödemanssonsgatan serverat sushi, och har som stans enda sushiställe givetvis även varit stans bästa. Men nu, när Tokyo Wok vid Rådhustorget också börjat servera denna läckerhet, så är givetvis en jämförelse på sin plats.

Först ut är nykomlingen Tokyo Wok:

Sushisortiment:

Nagano, 8 bitar - 59:-
Kobe, 12 bitar - 89:-
Ume, 5 bitar - 59:-
Mono, 6 bitar - 79:-

Jag testade en Kobe och M valde en Mono.

Positivt:
Det smakade väldigt färskt och var väldigt prisvärt. Härligt tjocka, väl tilltagna bitar. Ligger marginellt närmare hem än vad Asia Palace gör. Kan förvisso framstå som en struntsak, men när sushisuget kommer smygande så räknas varje meter.

Negativt:
På tok för lite wasabi och ingefära. Ingefäran kan jag leva med, men att ge mig för lite wasabi till min sushi är snudd på en dödssynd. M påpekade att hennes bläckfiskbit smakade "lite unket", men jag erbjöd mig, som den gentleman jag är, givetvis att äta upp den åt henne. Och jag höll inte med, den var gudomligt god. Dock kanske inte så färsk som bläckfisk bör vara.

Betyg:
image156
4 av 5 wasabibollar



Och så till Asia Palace:

Sushisortiment:
Kobe, 8 bitar - 65:-
Nagano, 8 bitar - 70:-
Nara, 10 bitar - 85:-
Lax & scampi sushi, 10 bitar - 95:-
Asia Palace Sushi special, 16 bitar - 95:-
Sushibuffé (samma tider som dagens serveras), x antal bitar - 62:-

Jag har aldrig testat något annat än buffén eller sushi special. Samma sak för M.

Positivt:
Tokyo Wok må vara prisvärt, men inget slår en sushibuffé. (Skulle vara en surströmmingsbuffé då). Dom som jobbar där har dessutom börjat känna igen mig, och har lärt sig att jag älskar wasabi. Jag får därför sällan en wasabiboll mindre än en ordentlig köttbulle. Lugn miljö där mitt sushiätande tillåts vara den högtidsstund som det faktiskt är, med en minimalistisk inredningsstil som fler asiatiska restauranger gärna får ta efter.

Negativt:
En gång när jag åt här så smakade wasabin inte lika starkt som den borde. Annars så är väl det faktum att det ligger lite längre hemifrån än Tokyo Wok det enda negativa jag kan komma på. Men å andra sidan så ligger det nära biblioteket, där jag spenderar ohälsosamt mycket tid.

Betyg:
image157
5 av 5 wasabibollar



Jag kan varmt rekommendera båda ställena. De klår kanske inte Sushi King (på Kungsgatan 66, Sthlm) eller världens bästa sushiställe - Sanis Sushi (på Wallingatan 7, Sthlm), men de är två klart fullgoda substitut. Jag kommer att ha beslutsångest när jag ska äta sushi framöver. Nu behöver Landskrona bara en indisk restaurang också, sen så skulle restaurangutbudet vara perfekt.


Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 Sandra:

alltså.. jag har aldrig testat sushi, eftersom jag är feg + att jag inte kan motstå friterade räkor med sötsur sås när jag har dem inom räckhåll...
men tobias säger att det är dåligt!

2 Robert:

Meeen. Tobbe har bara okultiverade smaklökar ju! Han äter skrov och makaroner, och så kör han bmw. Sushi måste ätas precis rätt. Jag får ta och lära honom, så att han kan sprida denna anrika lära vidare.

3 Sandra:

ja, det får du gärna. han tycker att vi kan flyga o hälsa på er. hahaha. jag flyger inte.

4 Robert:

Ni kan ju alltid bila istället? ;-) Flyga är kul, man får kakor ibland, och små söta läskburkar. en gång fick jag gravad lax. Och en gång lussekatter. Och en gång ingenting. Och så går det snabbt och utsikten är oslagbar :-P Till och med Tobbe vågar flyga ju! Jag har sett honom göra det med egna ögon! Flera ggr!

5 Togge:

Hej!
Vill du maila mig så blir jag glá!

6 Jonas Nordström:

Fantastiska nyheter! Jag trodde Landskrona var helt utan sushi, och nu visar det sig att det finns två(2!) ställen att välja på. Kanon!

7 Robert:

Togge: Mail på väg!

Jonas: Javisst är det underbart, väntar med spänning på ställe nummer tre :-P

8 Kira:

Tack!

Här har jag spenderat mycket tid i Landskrona sedan förra året och haft sushiabstinens och så visar det sig att det inte bara finns ett ställe utan två. :D Sushi-buffé låter som ett vinnande recept (för min del då jag gladeligen kan glufsa i mig ofantliga mängder av denna den förnämaste av föda).

Kommentera här: