Farliga Landskrona - Del 7

Funderingarna kring Landskrona fortsätter. Mest pga att en moderat kommunfullmäktigeledamot verkar vara stenhårt övertygad om att allt är skit med Landskrona just nu. Min första reaktion var givetvis att han har fel. Jag både ser och hör dagligen att så inte är fallet.

Men när den reaktionen, och de två eminenta inlägg som följde i dess fotspår (här och här), ebbat ut lite så kom en fundering istället. Eller snarare en tes, baserad på sannolikhet. Den lyder: Det är sannolikt att anta att en kommunfullmäktigeledamot har större insyn i vad som pågår i den här staden än vad jag som privatperson har.

Därför är det rimligt att väga hans ord tyngre än mitt. Slutsatsen blir då att Landskrona inte alls är på väg upp ur skiten, det är bara jag som i ett romantiskt skimmer valt att tolka det jag ser och upplever som verkligheten.

Och som han svarat på ett av mina inlägg i hans blogg, "det i sig (det faktum att att antalet anmälda brott minskat, anm) är inte ett mätinstrument för att brottsligheten minskat". Vilket ju är alldeles riktigt. Men statistik av det slaget ger ändå en kraftig fingervisning på åt vilket håll utvecklingen är på väg.

Dessutom är det även rimligt att anta att människor blir mer benägna att anmäla brott, till följd av den ständiga fokuseringen på brottsligheten i media.

Men den här statistiken då, var finns det att läsa? (Kanske du inte tänker, men det är vad jag skulle ha tänkt om jag läst det här inlägget och kommit så här långt). Finns att läsa på Brottsförebyggande rådets hemsida, men då människor i regel brukar vara för lata för att klicka på inbakade länkar (jag är det i alla fall), så har jag valt ut några brott och gjort diagram till dessa:

Brott 1
Här (ovan) ser vi den omtalade minskningen. Det går att utröna en svagt nedåtgående trend sen 2002.

Brott 2 - Misshandel
Här kan vi däremot tyvärr konstatera en svagt uppåtgående trend. Det här involverar alla sorters misshandel; utomhus, inomhus, av bekant/obekant osv.

Brott 3 - Hot
Här sticker ju onekligen 2005 ut ur mängden. I övrigt så ser man en långsam men stadig ökning sen 2003.

Brott 4 - Våldtäkt
Här ser vi både en kraftig minskning och en kraftig ökning. Vad det låga resultatet 2003 beror på vet jag faktiskt inte. Observera att även försök till våldtäkt är inkluderat. Synd att det vedervärdigaste av alla brotten är ett av de brott som ökar mest (procentuellt, ej i antal).

Brott 5 - Rån

Här finns också en svag ökning. Hot är förvisso något av ett b-brott, men ändå. Nästan ett hot per dag under förra året är rätt mycket. Sen får man se det relativt. Enbart gröna linjen i tunnelbanan slår det här resultatet med hästlängder.

Brott 6 - Inbrott
Den här kategorin inkluderar, som rubriken säger, endast fullbordade inbrott i hus och villa. Och fråga inte vad som hände 2000. Tryckfel någonstans? Här kan utrönas en nedåtgående trend som pågått under en lång tid.

Brott 7 - Fickstöld
Fickstölder ligger på en någorlunda konstant nivå. Inte så mycket att tillägga.

Brott 8 - Motor

Kraftigt nedåtgående kurva här. Beror troligtvis på en kombination av att människor inte längre lämnar lika mycket värdesaker i sina bilar, och att Kasernplan kameraövervakas sedan 2002. Tolka nu inte detta som att jag blivit mer positivt inställd till kameraövervakning. Det är skillnad på att bevaka bilar på en parkering och på att bevaka människor på stan. Finns forskningsrapport här. Rätt intressant läsning.


Brott 9 - Narkotika
Här ser vi en väldigt brant utvecklingskurva åt fel håll. Som narkotikabrott redovisas brott mot narkotikastrafflagen (1968:64).

Sen kanske det bör tilläggas att siffrorna från 2006 fortfarande är preliminära. Och att det inte på något sätt går att tolka statistiken som att det är de s.k. "gängen" i den här stan som ligger bakom si eller så många procent av brotten i de olika kategorierna. Väldigt många fall av våldtäkt och misshandel sker sannolikt i de egna hemmen och inte på stan.

Och för övrigt så kan man önska en större optimism och framtidstro från Landskronas styrande politiker. Kanske är det på sin plats att starta ett eget parti snart, vem vet. (Obs, skämt).



Tidigare delar om Landskrona: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6

Kommentarer:

1 mimmi:

landskrona verkar vara lika farligt som alla andra ställen. ;D

2 Robert:

exakt min åsikt :-)

Kommentera här: