Farliga Landskrona - Del 3

Känner mig nödder och tvungen att kommentera det som pågår på GA-skolan, då jag skrivit två tidigare delar i ämnet skit och vad det har med Landskrona att göra. Jag har tidigare tagit staden i så gott försvar jag bara kan, då jag är väldigt förtjust i den, och då medias bevakning av den varit allt annat än objektiv och rättvis.

Så det svider lite att nu tvingas erkänna att nånting uppenbarligen är fundamentalt fel med vissa människor. Som tyvärr bor just här.


Artikel 1: Eleverna kissade på kläder

Det är bara att konstatera att såna drastiska åtgärder som avstängningar och tvångsförflyttningar verkar behövas. Sen är det synd att problemet kunnat eskalera på det sätt det har gjort. Det lär ju knappast ha hänt över en natt, och att personalen nu valt att reagera ursäktar inte att dom misslyckats göra det under en längre tid.


Artikel 2: Skola förbjuder utländska språk

Detta övergår mitt förstånd. Folkpartiet går in med sin vanliga, arroganta opportuniststil och förbjuder eleverna att tala något annat språk med varandra än svenska. Förbjuder människor att tala sitt modersmål. Berövar individer på en del av deras identitet. I demokratin Sverige. I onådens år 2007.

Sen så ser jag det som självklart att språket i undervisningen sker på svenska. Men lika självklart är det att eleverna ska ha rätt att tala vilket språk dom vill i övrigt. Något annat vore ren diskriminering, och är det verkligen det som politiker ska syssla med?

Hur hjälper det här någon? Vad är syftet? Vad förväntas man uppnå? Det här är för fan bara skitsnack. Och vad händer med de elever som nu säger något på sitt modersmål? Stängs dom också av? "Nej, jag var tvungen att gå hem från skolan för jag pratade lite med min kompis på rasten". Skulle någon förbjuda mig att tala svenska skulle jag känna mig jävligt kränkt.

GA-skolan
GA-skolan.

Artikel 3: Skola stängs för att skydda elever från smällare

Låter lite som att vistas i tunnelbanan på nyårsafton. Inga konstigheter, och ett korrekt beslut av skyddsombudet. En sån miljö ska ingen behöva vistas i. Men som jag skrev tidigare; det kan knappast ha blivit så här över en natt. Vilken dialog har egentligen förts mellan elever och personal på skolan? Och mellan personal och föräldrar? Har den ens existerat?



Tillägg: Hittade just det här artikeln i DN: Bara svenska tillåtet i krisdrabbade skolan

Enligt rektor Patrik Helgesson, vars kläder jag verkligen inte skulle vilja vara i just nu, så införs språkförbudet "för att ingen ska kunna tro att de säger något kränkande om andra". Den grundläggande tanken bakom det hela, dvs att minska på antalet kränkningar, är det inget större fel på. Tillvägagångssättet känns det däremot som det härstammar från en annan, mindre demokratiskt präglad tidsålder.

Det är idiotiskt att se en sån sak som språket som det största problemet, då det är uppenbart att det är den rådande attityden som är det.

Nog om detta nu, hoppas att allt löser sig till det bästa för alla inblandade, och främst då för de elever som bara vill gå i skolan och slippa sån här skit.



Tidigare delar i min Landskrona-serie:

Farliga Landskrona - Bara en myt  |  Farliga Landskrona - Del 2

(Och jag gör härmed ett försök att få den här bloggen placerad på bloggkartan.se)

Kommentarer:

1 Pumans dotter:

Jag kan inte hålla med om att tanken är rätt. Varför utgår man ifrån att just Ahmed vill kränka en? Varför denna rädsla för att någon uttalar sig negativt om en? Då är det ju den rädslan man ska göra nånting åt.

2 Pumans dotter:

Nehe, det gick visst inte att länka till kommentaren, eller så klantade jag till det...

3 Robert:

Ah, nej det var kanske lite klumpigt formulerat av mig. Det jag menade var att den grundläggande tanken, dvs att minska antalet kränkningar, är bra.

Och sen är det ju lite intressant på ett annat sätt: Hur kan man bli kränkt av något som man inte förstår vad det betyder?

4 Robert:

Så, då har jag omformulerat mig :-)

Kommentera här: