"Farliga" Landskrona - Bara en myt

Jag har alltid haft lite svårt för att tro på allt som står i tidningarna. Ännu svårare för att tro på allt som folk säger. Saker som man hör i sjätte-sjunde hand har sällan alltför stor verklighetsförankring.

Ända sen jag flyttade till Landskrona i Augusti 2006 så har jag fått höra saker som "hur fan kan du bo där?", "det händer så mycket skit i den där stan", "det bor bara invandrare i den där hålan", "man kan inte vistas ute efter klockan 22 för då bli man bara nedslagen", och så vidare.

Sånt gör mig väldigt nyfiken.

I synnerhet då jag vistats ute sent på kvällarna ett större antal ggr utan att något inträffat. Jag skulle snarare vija påstå att det känns som att promenera omkring i en spökstad.

Som tur är så finns det statistik.

Jag är inte överdrivet förtjust i statistik, förutom då det kan användas för att backa upp påståenden. Vilket är precis vad jag tänkte göra nu. Jag tänker göra en jämförelse mellan Landskrona Kommun, Stockholms stad och Malmö stad, i syfte att bringa klarhet i hurvida det verkligen är "farligare" i den här stan eller inte.

Malmö:
271 271 invånare, varav 70 590 (26%) invandrare.

Stockholm:
771 038 invånare, varav 222 529 (28%) invandrare.

Landskrona:
Ca. 38 000 invånare, varav ca. 7 600 (20%) invandrare.

Jag har inte valt att ta med andelen invandrare för att jag på något sätt tror att det finns något samband mellan andelen invandrare och antalet brott som begås, utan för att de flesta tidningsartiklarna och "vattenautomats"-diskussionerna i ämnet gillar att dra det sambandet. Och "alla" säger att Landskrona har en otroligt hög andel invandrare, men redan nu har jag alltså motbevisat det faktumet.

Misshandel (inklusive grov)*:

Landskrona: 484 st, eller 12,73 per 1000 inv.
Stockholm: 9 981 st, eller 12,94 per 1000 inv.
Malmö: 2 951 st, eller 10,87 per 1000 inv.

Våldtäkt (inklusive grov)*:

Landskrona: 17 st, eller 0,45 per 1000 inv.
Stockholm: 458 st, eller 0,59 per 1000 inv.
Malmö: 142 st, eller 0,52 per 1000 inv.

Fullbordat inbrott i bostad*:

Landskrona: 67 st, eller 1,76 per 1000 inv.
Stockholm: 1 409 st, eller 1,83 per 1000 inv.
Malmö: 1 056 st, eller 3,89 per 1000 inv.

Rån (inklusive grovt)*:

Landskrona: 97 st, eller 2,55 per 1000 inv.
Stockholm: 2 065 st, eller 2,68 per 1000 inv.
Malmö: 974 st, eller 3,59 per 1000 inv.

*
= Statistiken är från 2005.

Slutsats:
Som jag trodde, så var Landskrona inte värst i en enda kategori. Däremot hade Malmö förvånansvärt hög andel inbrott. Och jag hade aldrig gissat att det skulle visa sig ske flest rån per invånare i Malmö heller.

Jag har inte hittat statistik från 2006 för alla städerna, bara Landskrona, så jag kan inte se hur utvecklingen gått för alla tre, men för Landskrona har antalet anmälda fall av misshandel, rån och inbrott minskat markant. Tyvärr har antalet våldtäkter ökat, från 17 till 21.

Jag anser mig ha bevisat det jag skulle med det här inlägget, sen om man väljer att tolka det som att Landskrona är bättre än vad många tror, eller att det är lika illa överallt, överlåter jag åt er. Nu ska jag äta middag.


Källor:
Brottsförebyggande Rådet
Landskrona.se
Stockholm.se
Malmö.se
Utrednings - och Statistikkontoret



Angående herr besserwissers analretendenta kritik i kommentarerna nedan så har han givetvis helt rätt. Jag valde att inte hålla med honom omedelbart dels för att han var så ohyfsad, dels för att det var intressant att se hur han skulle reagera (dvs vilken sorts människa han var), dels för att det här inlägget är ett skitgammalt inlägg som jag inte bryr mig om längre, och dels för att jag redan i nästa del har rättat till misstaget. Att han ansåg mig vara värd ett helt inlägg i hans blogg var givetvis väldigt smickrande, även om innehållet i inlägget mest verkade gå ut på att bevisa att han är mytoman.

Sen så kopierade jag för övrigt statistiken för Landskrona från Landskrona Kommuns hemsida, statistik som det senare framkom avsåg just tätortsområdet, och inte hela kommunen som det angavs, men istället för att kolla upp en så enkel sak som korrekt statistik på egen hand, och därmed förlora möjligheten att stolt upprätthålla jantelagen, så valde bloggaren alltså att helt enkelt strunta i det.

Och dessutom är siffrorna för hela Stockholm högre än siffrorna för Stockholm stad, så där blir bloggarens tes att Landskrona är en skitstad än mer skamfilad. Fast att leta syndabockar för sin egna oförmåga att känna trygghet är förvisso ett ämne som aldrig verkar bli gammalt...

Kommentarer:

1 Nihonshu:

Ohederligt nyttjande av statistik. Du måste jämföra Landskrona STAD med Malmö STAD och Sthlm STAD. Då genast blir siffrorna lite mer spännande ska du få se eftersom Landskrona kommun förrutom själva staden består av en massa små relativt välbärgade småbyar - något som defintivt förändrar demografin.

Landskrona stad har ca 28 000 invånare. Räkna på den siffran istället och syssla inte med bedrägerier.

Jag har förövrigt bott i Landskrona under 2 års tid. Du har rätt i att staden känns folktom. Men det är också i tiden i Landskrona som jag råkat ut för flest hot mot mig och min sambo från folk på gatan. Hot om misshandel, rånförsök osv. En fruktansvärt aggressiv stämning många ggr. Helt klart inte bara invandrarnas fel - utan även den allmänna sociala misären i tätorten. Helt oproportionellt mycket otrevligheter oavsett vem som bär skulden.

2 Robert:

Jag har svårt att se hur det faktum att jag citerar offentlig statistik skulle vara ohederligt utnyttjande av den.

Det är väl snarare din fasta övertygelse om att Landskrona är en skitstad, oavsett vad statistiken visar, som är bedräglig? Och det är hela Landskrona kommun som blir utsatt för denna ständiga smutskastning, inte bara innerstan, så jag ser inget fel i att presentera statistik som omfattar de få tusen som bor i byarna runtomkring också.

Jag har inte blivit hotad en enda gång sen jag flyttade hit. Under mina 3,5 år i Sthlm däremot så gick det sällan en månad utan att jag fick motta hot av varierande grad.

3 Robert:

Läs för övrigt Del 2 också, där jag gör en jämförelse som enligt din uppfattning om vad statistik borde gå ut på skulle kunna anses vara mer rättvis.

4 Nihonshu:

Skulle det där föreställa ett svar på varför du ohederligt nyttjar en hel kommun med glesbyggd i ena siffran och städer i andra för att få fram en poäng? Ok, lek du med statistik om du vill...

5 Robert:

Shit, snacka om att verkligen kämpa för att försöka göra en anka av en fjäder.. Du är inte bara lite patetisk. Och att sen angripa det första inlägget jag skrivit också, som är allt annat än aktuellt, förstärker bara det intrycket. Det faktum att jag redan i nästa inlägg gjorde en korrekt jämförelse är givetvis helt irrelevant? Och har fortsatt att göra sen dess?

Att Landskrona har problem har jag aldrig på något sätt förnekat, och jag vet inte var du fått det ifrån, det enda jag sagt är att den negativa bilden är gravt överdriven.

Vänligen skaffa ett liv. Och om du redan har ett, ge det mer innehåll.

6 UncleBob:

Jag blir så trött på din typ av apologet som försöker förnaka det som alla vet.



Som infödd Landskronabo med betydligt längre och djupare erfarenhet och kunskap om orsaken till Landskronas problem anser jag att du snackar skit!



Närmare 40% av Landskrona stads invånare är invandrare. Då räknar jag inte Glumslöv Asmuntorp och Häljarp eller någon av de småbyar som omger staden. Inte heller Ven, eftersom där inte finns de problem som Landskrona STAD har.



De kriminella gängen opererar främst i centrala Landskrona. Nu har många kommit upp i åldern då de skaffar bil. Så de kan även göra bryt utanför stan. Hur många klarar grupptrycket att man skall leva som en miljonär och det utan att ha jobb?

När ens högsta ambitioner sträcker sig till att råna banker? jävligt tufft, inte sant?



Alla Landskronabor vet vilka som våldtagit och misshandlat svenska tjejer.

Att de kallas "svennehoror" är allmänt känt.

Tycker du det är något som Sverige verkligen behöver?



UncleBob

7 Robert:

Hur börjar man bena i den här typen av kommentar egentligen? "Alla vet", "allmänt känt", bara "svenska tjejer" blir våldtagna, bara invandrare våldtar... Generaliserande rasism - Sverigedemokraternas bäste vän. "Vi mot dom" var ett kvasiretoriskt grepp som var inne ett tag på 40-talet, resten av världen har utvecklats sen dess, men det är ju skönt att veta att den siste grottmänniskan inte är utrotat ännu...



Du är en idiot, UncleBob. Och ja, jag gjorde en miss i det här snart 2 år gamla (och därmed rykande aktuella) inlägget. En miss som även Landskrona Kommuns hemsida gjorde, vilket jag tydligt förklarar i inlägget ovan, men du kanske blev trött i ögonen innan du hann komma till slutet av inlägget?



Men från och med nästa år så döps ju Landskrona Kommun om till Landskrona Stad, återkom gärna med en ursäkt då. Tills dess kan du gärna få gå och stryprunka dig själv till döds eller bara dra åt helvete som vanligt folk, det finns alldeles för många rasistiska jävla pessimister som du där ute. "Hej, jag är Sverigedemokrat, jag tror att färre kriminella skapas genom att man spär på utanförskapet och vi-mot-dom-känslan, hö hö hö". Ät bajs. Ät bajs högaktningsfullt.

Kommentera här: