Farliga Landskrona - Del 41

Angående att elever ska börja drogtestas från årskurs åtta. Det är väl ett bra initiativ kanske, på teoretisk nivå, om än lite väl integritetsinkräktande, och ännu ett härligt skolexempel på kommunalt förmynderi. Är dock inte insatt i hur pass utbrett droganvändandet är i de här åldrarna, så egentligen borde jag väl inte uttala mig. Fast det känns lite som att man siktar in sig på att motarbeta ett symtom, istället för att fokusera på den bakomliggande, egentliga problematiken. Lite samma grej när det gäller kameraövervakningen förresten. Men men. Det är väl något som går just nu, och är knappast specifikt för just den här stan. Så sammanfattningsvis så ställer jag mig övervägande negativt till idén. Det är en sak att slumpmässigt drogtesta t.ex. piloter och kirurger, som faktiskt har ett ansvar över andra människor, en helt annan att drogtesta ungdomar (som då inte har något som helst ansvar över andra människors liv (och ja, jag är medveten om det filosofiska självmålet i den formuleringen, orka)). Även om det nu råkar vara "frivilligt", dvs under det förtäckta hotet att föräldrarna kontaktas om man tackar nej.

Relaterad läsning:

Landskronaposten:
De är tveksamma till drogtester
Drogtester trots att färre provar knark
"Alla vet ju att droger är skadligt"
"Det är väl inte så jobbigt att kissa i en mugg"

Aftonbladet:
Politiker vill införa drogtester på elever

Bloggar:
Teflonminne
Tutti Johansson Falk





I övrigt, helt lite lagom orelaterat, så bloggar Han idag, och idag endast. Läses här.

Andra bloggar om: , ,

Kommentera här: