Farliga Landskrona - Del 4

Landskrona skylt

Har hittat en del länkar rörande debatten om kriminalitet i denna underbara stad, och jag tänkte sammanställa den del av dom som jag anser är läsvärda här. Vissa av dom är riktig skitjournalistik med enda syfte att sälja lösnummer genom att spä på främlingsfientligheten, vissa är av det mer tänkvärda slaget.

Lägg gärna märke till språkbruket i artiklar av det här slaget. När en ensam kille i 18-19-årsåldern utför en brottslig handling så är han en man. När det är två killar så är dom ett par ynglingar. Och när det rör sig om tre killar så är det plötsligt fråga om det förvånansvärt laddade och välanvända ordet "ungdomsgäng".

Värst av alla tidningar är Landskrona Posten (del av hd.se), som under en längre tid bedrivit en kampanjjournalistik som ställt svenskar mot invandrare.

Visst, dom belyser det faktum att den här staden ligger över riksgenomsnittet i kriminalstatistiken (för vissa brott bör påpekas, dock långt ifrån alla). Det är en viktig fråga som dom tar upp, och det ska dom ha all heder för, men vinklingen i artiklarna är ofta inget annat än ren Sd-propaganda. Gärningsmännens ursprung verkar det bara vara av intresse att nämna då dessa kommer från någon del av forna Jugoslavien.

Tolka mig inte fel nu, debatten behövs. Och Landskrona Postens journalister känner garanterat frustration över att se vår stad förfalla, och gör därmed vad dom kan, med sina artiklar som främsta vapen, för att skapa opinion för vad dom anser är rätt sätt att gå till väga för att vända utvecklingen åt rätt håll igen.

Det enda jag saknar är dock tidningar som väljer att spegla verkligheten istället för att vinkla den bara för att sälja bättre. Att göra profit på folks rädsla är riktigt jävla lågt. Att få politiska mandat genom att manipulera och förstärka rädslan är ännu lägre.

"Vi har våldet i blodet" - hd.se
Intervju där ett par anonyma gängmedlemmar bl.a. anser att deras offer får "skylla sig själva om de blir skadade, för då är de svaga". Faktiskt rätt intressant läsning.

20 tonåringar i gängets kärna - sydsvenskan.se
"Landskrona är enligt polisen den stad i västra Skåne som just nu har ett kriminellt ungdomsgäng. Gängbildningarna i Malmö är mindre stabila och i Helsingborg är uppfattningen att ett tidigare gäng vittrat sönder".

Snaran dras åt kring ungdomsgängen - hd.se
"Ungdomsgängen ligger bakom en stor del av personrånen och misshandelsfallen i kommunen. Det handlar inte bara om att komma över värdesaker utan också om ett maktutövande där offren kränks grovt".

Diskussion på Flashback
om artikeln ovan.

Hur är situationen i Landskrona? - Flashback
Ytterligare en diskussion om Landskrona på Flashback. Krigszon eller västkustens pärla? Eller både och?

Landskrona - Staden där allt ställs på sin spets - dn.se
"Tyst eller inte, i Landskrona verkar både den politiska och ekonomiska makten, liksom folket på gatan, vara rörande överens om problembeskrivningen. Det som möjligen skiljer är den allra mest basala utgångspunkten - vad är egentligen Landskrona?"

Replik på "Vi har våldet i blodet" - Uppmana.nu
"Artikeln är ett förskräckligt journalistiskt övergrepp, säger Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, som vid upprepade tillfällen poängterat att brottslighet inte ska sökas i folks kulturella bakgrund."

Kommentar: Det här är den i särklass bästa artikeln i samlingen, är du för lat och pallar inte läsa alla, så läs åtminstone den här.

Förföljs av gäng - Vågar inte polisanmäla - hd.se

"Trots alla glåpord, knytnävsslag och sparkar har de inte vid något tillfälle polisanmält det inträffade. Rädslan för att råka mer illa ut gör att de inte vågar."

Starka reaktioner på serien om gängbrott - hd.se
Läsarreaktioner på hd:s segregationsförstärkande artikelserie om gängbrottsligheten. En och annan bra och vettig tanke, om än inget direkt nyskapande. Alla verkar positivt inställda till artikelserien. Sen får man ju ta det med en nypa salt, då tidningen själv valt vilka svar de publicerar.

HÄR STYR RÄDSLAN - Expressen.se
"Orsakerna till rädslan är troligen flera. Integrationsproblem, politiker som upplevs strunta i problemen och medias rapportering."

Kommentar: Intressant artikel som visar hur polisen spelade Sd rakt i händerna genom att kraftigt överdriva stadens problem med kriminaliteten (enligt en rapport från Rikskriminalpolisen). Jag flaggar härmed för att även detta är väldigt intressant läsning.

Det finns hopp för Landskrona - Expressen.se
"På Storgatan, nära Rådhustorget, möter jag närmare midnatt en gammal, skäggig man i smutsbeige rock med fyra kassar i händerna. Han letar i en grön papperskorg, men hittar inget av värde. Fyra tonårspojkar kliver fram runt hörnet från torget och en av dem går snabbt över gatan, rakt mot den gamle.  Jag stannar till och gör mig beredd på att något ska hända. Pojken tar fram något ur fickan, det ser ut som ett mynt. Han räcker över det till den gamle, som bockar lätt. Det finns hopp för Landskrona."

Slagen, skjuten och skenavrättad - hd.se
"
En av rånarna satte sig då på Peter, tryckte en pistol mot hans nacke och sa att han skulle avrätta honom. Sedan sköt han tre eller fyra skott i snabb följd."

Ungdomsgängen fortsätter att sprida skräck - hd.se
"Gängbrottsligheten i Landskrona inte bara fortsätter - den ökar, sett till antalet polisanmälningar. Detta visar Landskrona Postens kartläggning".

Kommentar: Riktigt jävla märkligt att officiella siffror från Brottsförebyggande Rådet pekar på motsatsen. Hmm, vem ska man tro på i det här läget? En opportunistisk, vinstdriven tidning som väljer att publicera artikeln just före valet? Eller myndigheten som ansvarar för produktionen av den officiella kriminalstatistiken?

Därför röstar vi i Landskrona på Sd - Expressen.se
"Jag tror att sverigedemokraterna har fått flest röster i Landskrona på grund av att folket som bor här har tröttnat på att vara rädda. Tröttnat på att inte våga släppa ut sina barn på kvällarna. Tröttnat på att tjejer inte kan röra sig fritt. Tröttnat på att gamla människor ska behöva vara rädda för att bli överfallna".

Kommentar: Visst, jag kan förstå att människor ser Sd som det handlingskraftiga alternativet i en sån här situation, men dom är för fan just och pass ett organiserat parti (om ens det). Och en del av de motioner dom lagt fram rör såna saker som man inte ens beslutar om på kommunal nivå. Jag kan inte mycket om politik, men då jag uppenbarligen kan mer än de förtroendevalda som 22,26% av invånarna i den här stan röstat fram så blir jag rädd.

Rädslan vann i Landskrona - Aftonbladet.se
 - "Så mycket etniska grupper. Den här mångfalden. Det är en otrygghetsbild som kommit till Landskrona".
/Jan Hansveden, Sverigedemokrat i Landskrona och tillika bigott.

Kommentar: Lyssna på en Sverigedemokrat från den här stan i en till två minuter. Försök sedan räkna ihop hur många gånger denne har använt sig av orden Trygghet och Invandring. Det är som ett hjärntvättande mantra dom försöker forcera in i mitt huvud. (Tur att jag har tjockt pannben). Inte för att Sd nu har ensamrätt på Trygghet, det var ett frekvent förekommande ord i samtliga partiers ordförråd inför valet, bör påpekas. Dom är dock ensamma om att anse att bristen på Trygghet endast har en ensam orsak; Invandring.

Har du orkat läsa ända hit så kan jag bara säga Grattis!
Här har du alla tidigare delar om du har ork kvar i ögonmusklerna:

"Farliga" Landskrona - Bara en myt  |   "Farliga" Landskrona - Del 2   |   Farliga Landskrona - Del 3

Budskapet jag ville få fram med detta inlägg:
Sverigedemokrater - Ni ska ge fullständigt fan i mitt Landskrona! Och ge blanka fan i mina medmänniskor! Det sistnämda gäller även ni som rånar och slår ner folk (kom igen för fan, det är såå -92).

Kommentarer:

1 en drabbad svensk 21åring.:

Såja, efter x antal timmars pausande från mina studier inför tentan på lör har jag nu suttit och läst igenom alla artiklar och dina bloggar. Kan inte säga mycket mer än att t.om. jag som är / har blivit drabbad av dessa ungdomsgäng blir imponerad. Men det är dock himla tråkigt att se att det är så lite som händer mot gärningsmännen, som t.ex. misshandlar folk. Händer tyvärr inte mycket med polisanmälningar i Landskrona verkar det som(om nu folk vågar göra sådana) :)

Härligt att se att du gör allt för att folk inte ska dra alla över en kant :) Men de idiotgängen som nu finns i Landskrona, vad skall göras åt dem? Dom finns fortfarande kvar, även fast man konstaterar det uppenbara(för mig) att ALLA med invandrarbakgrund inte är med i gäng.

Aja, mycket imponerad, mycket bra sammanställning. Deffinitivt MVG och om bara du kunde nått ut till alla i Landskrona så hade det varit så underbart.

2 Robert:

Trevligt att höra att det finns människor som uppskattar arbetet jag lagt ner i att skriva inlägget, du är nog den förste som orkat läsa igenom alltihop skulle jag tro :-)

Nej, det är verkligen inget lätt problem att få bukt på. Integrera dom grupperingar som uppstått mer med varandra, så att dom får se att alla är människor precis som dom själva. Sen hur det skulle gå till är nog upp till kommunens politiker. Som mest verkar vara intresserade av att öka klyftorna för att på så sätt öka sin makt.

Haha, jo jag önskar också att jag kunde nå ut till alla, men du får väl tipsa alla du känner som bor i den här stan om min blogg eller nåt :-P

Och tack för ditt inlägg, det gjorde mig glad :-)

3 uruzla:

nu är vi minst 2 :) som läst
Du är nu en av mina idoler jobba på...Fantomen vilar, först då fred råder i världen !

4 Robert:

Haha, jag ska göra mitt bästa. Och jag vilar aldrig :-)

5 Jan Hansveden:

Hej på Er!

Väldigt imponerad av ert arbete med alla inläggen från tidningar och era kommentarer till dessa.Jag förstår att det krävs tid och kraft till ett sådant engagemang och det ser jag upp till.
Läste att du kommenterat en artikel om mig, Rädslan vann i Landskrona - Aftonbladet.se
Det mesta som står i denna är tyvärr lögn."Trygghet" och "invandring" har inte kommit från mig.Killen måste ju göra en säljande storry och ljuga hop sådana är Aftonbladet bra på!
Övrigt:Jag svarar på alla frågor om SD:s politik i mån om tid och önskar god fortsättning på er blogg.mvh Jan Hansveden

Kommentera här: