Årets självgodaste julkalender, lucka 20

Skippar ingressen; ni har fattat poängen vid det här laget; jag avslöjar något om mig själv varje dag fram till och med den 24:e och det är egocentrerat så det förslår (jag hoppas att det tydligt framgår att jag numera har en ingress som uttryckligen påstår - svart på vitt - att den inte är en ingress)


20. Rädslor, är dagens ämne. Sådana har jag (relativt) få av. Den kanske största - eller i varje fall den jag känner mig mest hämmad av - är rädslan att prata inför (större grupper av) folk. Ju fler människor, desto tystare blir jag. Dels för att jag ogillar när alla tittar på mig, och dels för att jag avskyr ljudet av min egen röst.

Detta är dock ingenting som jag inte kontinuerligt bearbetar. I höstas var jag till exempel på en nationell röntgenkongress med en kollega och höll ett föredrag om stråldoser vid ländryggsundersökningar. Det var läskigt, men skitkul. Och det gick rätt bra, för jag fick en hög med pengar för att vår uppsats var bättre än alla andras (skryt, skrävel och självberöm, bloggarens bästa vänner). Och nästa år har jag blivit inbjuden till att hålla föredrag i samma ämne på en internationell kongress i Australien. Saknar bara lite stipendier så att jag har råd att åka.

Så det börjar faktiskt arta sig. Ju mer jag utsätts för det, desto lättare går det. Lite som att dricka whisky.

Och kunde jag komma över min barndomsrädsla för varulvar, så ska väl detta vara en enkel match. Främst pga den totala avsaknaden av huggtänder och blodtörst denna gången.



Lucka: 1-4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera här: