Årets kanske mest självgoda julkalender, lucka 8

För ett år sedan så hade Egoina en julkalender, där hon avslöjade en sak om sig själv varje dag. Jag kunde inte ta efter det med en gång, för det hade ju bara varit ett tråkigt, fantasilöst plagierande. Så jag gör det nu istället, ett år i efterhand. Nu när alla har förträngt alltihop. Detta kommer bli en enda lång, dryg egotripp.


8. Jag har aldrig riktigt fått lära mig hur man ger upp. Vilket egentligen är en tjusigare omskrivning av att jag är väldigt extremt viljestark obeveklig envis. Ett talande exempel för min trägenhet envishet, är vad jag just nu pysslar med som ett litet sidoprojekt på jobbet.

I FASS så står det ingenting om hur lång tid det tar innan Buscopan har full effekt efter intramuskulär administrering. En axelryckning för de flesta, ett heligt uppdrag/sökande efter en högre sanning för undertecknad. Jag har mailat läkemedelsföretaget, och fick som svar att de inte vet. Uppenbarligen så genomfördes inte så utförliga tester på den tiden då läkemedlet kom ut på marknaden (det är rätt gammalt). Jag har frågat runt bland de läkare på avdelningen som brukar vilja ge det intramuskulärt istället för intravenöst, och fått alla möjliga svar från "omedelbart" till "inom 15-20 minuter". Vilket inte alls tillfredsställer min kunskapstörst envishet. Dagens lunch spenderade jag därför med att plöja igenom olika medicinska databaser, i jakt på studier som kan ha tagit upp detta. Hitta några stycken som eventuellt kan ha nämnt det i förbifarten, som jag skrev ut och ska läsa på rasterna under resten av veckan. Och hittar jag inte svaret där, blir nästa steg att be bibliotekarierna på sjukhuset att leta reda lite äldre studier åt mig. Såna där roliga, lagom vetenskapliga påhitt från 70-talet som bara existerar i icke-elektroniskt format. Som säker måste beställas efter i faksimilform direkt från förlagen. Och hittar jag inte svaret där, finns ju alltid möjligheten att göra en egen liten studie.

Allt för att få reda på en liten siffra. Ett exakt antal minuter. Som kanske varierar med ålder, vilken muskel som läkemedlet injicerats i, och vilket organ som man avser mäta effekten i. En siffra som egentligen är helt betydelselös för mig.


Men jag måste veta. Saker och ting. Alltid. En del kanske misstar det för drivkraft. Andra för ett tvångsbegär eller en besatthet. Och andra för ambition, kanske till och med beundransvärd målmedvetenhet. Men vi - ni och jag - vet sanningen. Jag är helt enkelt för jävla envis ibland.

Lucka: 1-4, 5, 6, 7
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Andreas:

Bra jobbat/bloggat! Mer inlägg med medicinsk-/jobbinriktning tack =D

2 olatidman:

vilka bloggar läser du dagligen?

3 Robert:

oj, vilken fråga. funderar på att göra en länklista, får se när jag får tid över till det bara.

Kommentera här: