Varför tunnelbanan är helvetet.

Eller snarare - Varför det är ett helvete att jobba i tunnelbanan. En punktlista i syfte att klargöra varför jag slutade jobba där.

1. Trafikanterna.

Trafikant - person som färdas i trafiken, resande || -en; -er,
lat. Homo neanderthalensis satanicus.

Ett överstressat, högljutt pack dörrhindrande apor, som lämnat sina hjärnor utanför spärrarna. Känns lätt igen på sitt svinaktiga beteende, sin bristfälliga förmåga att visa hänsyn och sin totala avsaknad av social kompetens. Detta visar sig tydligast i trafikantens uppenbart bristande insikt i hur man lämpligast bemöter sina medmänniskor.

Att försöka göra en trafikant nöjd är ett slöseri med tid. Det är nämligen inte möjligt.

Till exempel: En trafikant är missnöjd med att tåget avgår från stationen i tid. Han bestämmer sig därför för att hindra ett dörrpar för att hinna med tåget (detta trots att nästa tåg avgår om 2-3 minuter). Detta gör även en trafikant på nästa station (osv). Till slut går dörrparet sönder, ty det är inte gjort för att hindras en gång varannan minut, utan för att öppnas och stängas. Nu blir tåget istället försenat. Detta gör trafikanten som tidigare var så irriterad på att tåget gick i tid nu även irriterad på att tåget är försenat.

Ett annat exempel är biljettpriset. Det är alltid för högt. Oavsett hur mycket dyrare det är i resten av Sverige. Oavsett hur väl utbyggt kollektivtrafiksnätet är. Detta ska självklart föraren till tåget göras uppmärksam på att man tycker. Han eller hon som inte ens jobbar på det företag som sätter priserna är självklart den skyldige till detta.

Att de trafikanter som lever om mest är de som inte bryr sig om att betala för sig spelar mindre roll. Förmågan till logiskt tänkande är nämligen inte heller en av trafikantens starkare sidor.

En del trafikanter har som fritidssysselsättning att kasta sig framför tågen, i syfte att avsluta sina liv på ett sådant sätt att det stör så många människor som möjligt. Detta slutar oftast i en förlust av en eller flera extremiteter. Hur detta sedan höjer livskvaliten övergår i alla fall mitt förstånd. Men som jag tidigare nämnt så är logiskt tänkande inget som faller sig naturligt för den genomsnittlige trafikanten.

2. Arbetsuppgifterna.

Föreställ dig att du inte är intresserad av solljus.

Att du gillar att föra en spak framåt och bakåt med din vänstra arm några timmar per dag, och emellanåt trycka på en knapp för att öppna och stänga några dörrar. Föreställ dig att du skulle älska att syssla med något som varken anstränger kroppen eller hjärnan, något som kräver en IQ på ca. 75-80.

Eller att den enda kontakten du har med dina medmänniskor är när dessa behagar komma fram skrika på dig och tala om för dig hur du ska sköta ditt jobb. För att sen i nästa stund förvänta sig att du ska agera låtsaspolis när dom känner sig hotade.

Kort sagt, föreställ dig att du vill jobba med något som man på ett par månader skulle kunna lära en apa att utföra. Kan du göra det, så maila mig, så ska jag ge dig numret till connex/veolias rekryteringsavdelning.

Du bör vara beredd på att du måste gå klädd i en ful uniform av sämsta tänkbara kvalité.

3. Miljön.

Miljön i tunnelbanan är under all kritik. Tror du mig inte, så ta på dig en vit skjorta och sätt dig på ett tunneltåg i 4-5 timmar. Kolla sedan i kragen och i sömmarna. Den är inte vit längre.

Luften i tunnelbanan är fylld av små metallpartiklar från slitage av bromsar, strömskenan och andra källor. Hur dessa påverkar ens hälsa är okänt, studier har genomförts (Se PIST-studien - Partiklar I Stockholms Tunnelbana). Se även en artikel i DN, som skriver att "rent teoretiskt skulle tunnelbaneluften kunna vara fyrtio till åttio gånger farligare för människans lungor (än luften på en tungt trafikerad gata ovan jord)" (länk här).

Och är det någon sjukdom som cirkulerar (vinterkräksjukan, influensan etc) så är koncentrationen av baciller eller virus garanterat väldigt hög i tunnelbanan. Jag kan intyga att jag aldrig varit så sjuk som den tiden jag jobbade i tunnelbanan, och jag har inte varit sjuk sen jag sa upp mig.

4. Mentaliteten.

Det är allmänt accepterat att bete sig precis hur som helst i tunnelbanan. Tänd eld på en papperskorg, ingen bryr sig. Hoppa framför tåget och lek fartgupp, tjohoo! Blotta dig, och nån enstaka turist tar kort på dig. Spotta föraren på tåget i ansiktet, han/hon är ändå en lägre stående varelse, och ingen annan respekterar dom ju, så varför skulle du? Kommer du inte från Stockholm, så hota föraren, dra gärna kniv mot honom eller henne också, du smälter in direkt bland lokalbefolkningen.



Fast tro nu inte att ALLT är dåligt med tunnelbanan, bara för att det mesta är det. Man har väldigt gott om tid till att sitta och lösa korsord medans man kör till exempel, och det man inte kan om konflikthantering efter man jobbat i tunnelbanan är inte värt att veta. Och sen kan man ägna dagarna åt att knåpa ihop såna här små projekt:



Trafikanter springer som idioter (som vanligt, då), till musik!


Video från min sista arbetsdag!

Kommentarer:

1 achmett från drågsved:

mäh jävla tunnelbanechaufför.. ge fan i å typ stänga dårrarna framfö mej å mina turkkompisar med fjunig moostasch.

2 Walle:

Hahahaha.. kan tänka mig att tunnelbanan är ett skitställe att jobba på.. där tänker inte jag hamna. :)

Frid! // W

3 annica:

Hej!

jag har jobbat med jobb där man typ tänker sönder sig letar nu efter ett jobb där man slipper tänka!

maila gärna mig nummret till rekryteringsavdelningen.

tack

4 Tgoj gubben:

Jag vill köra tunneltåg. vad är det för fel på tunnelbanan. gammla vagnarna är snygga och om man vill kan man ju som resenär alltid jävlas med nödbromsen eller dörrarna.

5 anton:

Jag är bara 13 men när jag blir äldre vill jag köra tunnelbanan

6 ANNICA:

SÅ BRA ATT DU SLUTAT!

7 Pey:

Det är så jävla bra att du slutat jobba. Har ud ngnsing gillat jobbet ? Att du ser på trafikanter som djur och idioter hur fan kan du vilja vara på en sådan miljö. Hade ni idioter varit mindreidiotiska så tror jag att många skulle vilja åka.

Och ja biljetten är dyr mycket. det är stor stad här. det är inte Eskilstuna där allt finns på ett och samma ställe och det ska vara billigare. det e både miljövändligt och låter staden växa med turism.

Och du idiot har du för fan sett tågen? man betalar ju pengar för en fräsch fin buss i strängnäs men här då? idiot

8 rudolf :

ni suger

Kommentera här: