Kolonistugan, inlägg 10

Del 10: Att bygga en stuga är som att anlägga en trädgård
 
Eller för all del som att administrera hängningsprotokollen i PACS:et (obs; röntgenreferens). Du blir aldrig, aldrig riktigt, riktigt färdig. Jag skrev ju - som ni säkert minns(?) - så sent som i oktober -12 att inlägg nio var det allra sista. Ett sånt där typiskt infall av naivitet, som efter att det ekat fram genom de elektroniska rymderna till slut kommer tillbaka och slår en blåögd hobbyrenoverare i bakhuvudet, 607 dagar senare.
 
Defying nature since 2012
 
Stugan står fortfarande upp!
 
Den har med andra ord överlevt två skånska vintrar nu!
 
Viva det norrländska nybörjarhantverket!
 
 
Efter första vintern (12/13) monterade jag upp hängrännor och stuprör, då det var något som inte hanns med innan frosten kom. Sen var jag strikt upptagen med att vara nybliven pappa - samt att göra vid resten av kolonilotten - under resten av den sommaren, så bygget stod i princip stilla. Tills min semester i år, då.
 
Geggig business att gräva upp vårblöt gräsmatta
 
Nu är vi ikapp. Nu snackar vi nutid.
  • Anlade under våren (lillkillens inskolningsperiod på förskolan) en liten uteplats av plattor som blivit över när jag gjorde om gångarna mellan odlingslanden till täckbarksgångar.
  • Köpte 4,8m råspont för lite när det begav sig, så att det inte räckte till hela innergolvet. Det är äntligen åtgärdat nu. Lite snabbt mätande, sågande och spikande medan lillkillen vackert fick agera åskådare, fastspänd i sin vagn. Minnesanteckning: Jordgubbar är en effektiv muta.
  • Det gick oväntat smärtfritt och snabbt att få värmeisoleringen på plats, då det visade sig att avståndet mellan reglarna i väggarna var exakt lika brett som bredden på isoleringsskivorna. Glasullsskivor med lambda 37 fick duga, kommer ju antagligen aldrig övernatta i stugan ändå. Bara kapa och trycka på plats, totalt kanske 1½ timmes jobb och då sölade jag. Munskyddet sponsrade landstinget med.
Glasull och bråte. Sörj för välventilerad arbetsplats.
 
Inom det närmsta kommer jag sätta upp innerpanel, och göra hål för en friskluftsventil. På inköpslistan: Hålsåg. Tänkte först använda OSB-skivor pga att de skulle se snygga ut ljusmålade, men tyckte de vägde rätt mycket när jag väl började räkna på det. Lutar nu åt vanlig, hederlig konstruktionsplywood. Räcker det med 7mm tjocklek eller är det för tanigt? Kanske 11mm istället? Får se när jag väl står där och ska lasta dem på hyrsläpet.
 
Sen måla golv och väggar, och äntligen sätta in hyllor så man kan få lite ordning där inne.
 
Fortsättning följer med andra ord.
 
 
 
 
Länkar till tidigare stuginlägg: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Andra bloggar om: koloni, renovering

Kommentera här: