Kolonistugan, 9:e och sista inlägget

Folk tjatar om fler bilder från stugbygget, så här kommer ett kronologiskt gäng. Har förresten satt upp ett finmaskigt nät längs grunden nu så jag förhoppningsvis ska slippa råttor i vinter. Ritningen jag utgick ifrån hittar ni här, och lite mer ingående info om ytterpaneler finns här.
 
3 augusti 2011. Precis styckat upp och fraktat bort gamla
stugan. Ser inte riktigt klokt ut. Har ett vagt minne av träningsvärk.
 
 
7 augusti 2011. Plintarna på väg ner i backen igen. Väldigt mycket precision.
Väldigt mycket svordomar.
 
 
9 augusti 2011. Urtag för stödläkt sågades till i golvbjälkarna som
sedan placerades ut och spikades fast i bärlinorna. Gick ganska snabbt.
 
 
18 augusti 2011. Golv. Detta var det sista jag hann med innan höstregnet.
 
 
12 juni 2012. Dröjde en bit in på sommaren innan jag var igång igen, efter stölder och det
eviga regnandet. Att få takstolarna rätt var det besvärligaste momentet, massivt virke
att såga sig igenom för min lilla sticksåg och petiga vinklar att räkna ut.
 
 
22 juli 2012. Fortfarande inte klar med takstolarna över en månad senare, men nästan.
Sa ju att det var besvärligt. Att jag jobbade tog mycket tid också.
 
 
 
26 juli 2012. Första spikarna i första väggstommen! Från och
med detta moment började det rulla på lite snabbare.
 
 
9 augusti 2012. Efter en veckas semester så var det bara att börja spika
ihop skiten. Här väggstommen till första långsidan.
 
 
14 augusti 2012. Kul när man börjar se att det händer något. Nästan
ett år på dagen sen jag spikade golvet på plats så reser jag väggarna.
 
 
14 augusti 2012. Ett bra tips är att få vindisoleringen på plats innan
taket påbörjas, blir lättast så. Och kombinationen svart/lila shorts,
blårandig tröja och röda converse? Oy vey...
 
 
15 augusti 2012. Dagen efter väggarna kom upp så hade vindisolering plus
nästan hela taket hamnat på plats också. Tempo, tempo. Råspont är himla
lättarbetat. Kritiskt moment att få första brädan (längst ner/ut) rak bara.
 
 
16 augusti 2012. Sågade rent längs kanterna och spikade upp gavelläkt 45*45 mm.
 
 
17 augusti 2012. Näst jobbigaste momentet efter takstolarna:
Få dörren på plats. Här hade det varit toppen med ett
par hjälpande händer till. Lyckades i alla fall få karmen
rak direkt från start. Mest tur misstänker jag.
 
 
18 augusti 2012. Ett moment som tog längre än beräknat var takpappen. Först
grundpapp och så ytpapp på det. Mycket klättrande upp och ner. Här hade det också varit
bra om jag kunnat klona mig själv. Ytpappen var dessutom en budgetvariant utan
färdig limkant så det blev rätt kladdigt med asfaltslim överallt.
 
 
20 augusti 2012. Spikläkt på plats på alla väggar, hängbräda också.
Fixar här med vindskiva och vattbräda. Svart akrylatfärg och testosteron.
 
 
23 augusti 2012. Råspont ovanpå det ursprugliga golvet
pga att det sviktade. Köpte 4,8 meter för lite. Hade börjat
om att jobba efter semestern igen, så nu började det gå
långsammare igen.
 
 
1 september 2012. Grundmålade fjällpanelen, falurött.
Testade med roller först, gick inget vidare.
 
 
2 september 2012. Att spika upp panelen var rätt tacksamt, då resultatet
av arbetet syntes väldigt snabbt och väldigt tydligt. Lätt var det också.
Visst, lite bökigt att precisionssåga till bitar längst upp på gavlarna och att
såga urtag för droppblecket ovanför dörren, men annars gick det friktionsfritt.
 
 
15 september 2012. Trotjänaren sticksågen vid lite spillvirke. Döpte den till
Wilson efter volleybollen i Castaway. Vi hade lite den typen av relation under sommaren.
 
 
23 oktober 2012. För fem dagar sedan. Panelen målad ett varv till, och knutarna
precis uppspikade. Enda orosmolnet nu är att färgen inte ska tränga in i träet som
den borde pga att det blev målat så pass sent, dvs att träet var för grundfuktigt. Ser
dock preliminärt bra ut. Sedan denna bild togs har jag bara städat undan allt bråte,
satt nät längst ner och satt upp nummerskylt på ena långsidan. Således den
färdiga produkten av alla vedermödor som kan ses här.
 
 
23 oktober 2012. Baksidan. Lite blöt färg på spikhuvudena fortfarande.
Måtte stugan stå pall mot de skånska vintervindarna nu bara.
Annars bygger jag en berså istället.
 
Länkar till tidigare stuginlägg: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8
Andra bloggar om: koloni, renovering

Kommentarer:

1 Sandra:

Jag fattar ingenting. Är vi släkt? Jag orkar inte ens måla om en pall.

2 Helgi:

Hej!

Wow vilket häftigt projekt och vad bra du dokumenterar!! Jag blir imponerad eftersom jag jobbar på ett byggforum som heter Byggla. Känner du till det? Vi skulle tycka det vore superskoj om du ville dela med dig lite av ditt bygge hos oss!

Hör gärna av dig till mig så kan vi höras mer om det! [email protected]

Vänliga hälsningar
Helgi

Kommentera här: