Kolonistugan, inlägg 6

Ok, nu har det hunnit hända en del. Semester + sol = Långpass ute på kolonin varje dag. Sågade först till och snickrade ihop regelstommarna till väggarna, samt spikade fast dessa i bjälklaget.

Sen upp med takstolarna - Eländiga, otympliga ting.

Därefter dit med vindskydd för väggarna och upp med ett lager råspont till tak.

Sen... Ja, upp med hängbräda, vindskiva, gavelläkt, vattbräda, trekantslist och lite annat som jag precis lärt mig namnet på. Och upp med ett lager underlagspapp ovanpå råsponten, följt av ett lager ytpapp. Jag har kommit fram till att jag nog älskar pappspik men definitivt hatar asfaltslim.

Köpte begagnad altandörr + tillhörande karm som också var något av ett åbäke att få på plats. Först få karmen vinkelrät och sen lyckas haka på dörren på gångjärnen. Stadig pjäs det där, fortfarande ont i låren. Annars har jag köpt ett lager råspont som det är tanken jag ska lägga som innergolv ovanpå OSB-skivorna som sviktar lite väl mycket. Har penslat fjällpanelen med grundolja också så det är väl nästa naturliga steg att sätta upp den. Sen välja färg och börja måla.

 

Slutligen sätta ett lås på dörren, låsa den och göra vinter. Känner mig mör.

 

Andra bloggar om: koloni, renovering

 

Kommentarer:

1 icebear:

Duktig byggare bob

Kommentera här: