xrobs årskrönika 2011: toppformen är aldrig långt borta

Börjar - som ni såklart vet - få kläm på det här med årskrönikor nu. Allvetande patrask, ditt namn är bloggpublik. Detta är min femte krönika, och de blir ju bara bättre, med reservation för att de aldrig varit särskilt dåliga. En möjlighet till snabbåterblick för den hopplöst nostalgiske ges här: 2007, 2008, 2009, 2010. Men jag är äldre nu. Klokare. Mera erfaren. Vuxnare på alla sätt och vis, förutom det mentala. Och jag har en sjuhelvetes huvudvärk ikväll. Detta kan inte bli annat än bra.

Året har varit tämligen pissigt, nyhetsmässigt sett. Foppa la av, jag blev än mer misantropisk pga en sinnesstörd idiot som sköt ihjäl ungdomar i Norge, jättemånga av oss visade sig hata (resten av) naturen och begav sig ut för att jaga jättefå vargar, vi (Skellefteå, anm.) fick däng i SM-finalen mot jävla Färjestad av alla lag (men vi slog iaf ut Luleå), ett kärnkraftsverk i Japan sa hejdå på ett ytterst våldsamt sätt, SAAB gick i konkurs ca fem gånger, Eric Saade vann svenska schlageruttagningen ... It goes on and on. Så jag skiter ärligt talat i att kommentera det. Jag ser det inte som att jag alienerar mig mer och mer från resten av mänskligheten, det är snarare så att mänskligheten långsamt glider bort från mig och in i nåt främlingsfientligt och navelskådande mörker.

Men det enda jag egentligen ångrar med året är att jag aldrig lärde mig stava till Gadaffi/Gadhafi/Gaddafi/Schlabbedaphi förrän det var för sent. Han såg ut som lejonet i Trollkarlen från Oz.


St. Wolfgang, Österrike

Annars så gjorde min latenta träningsnarkomani sig påmind, tills jag joggade för mycket och slet ut foten i oktober, och sedan simmade för mycket och slet ut knäna i början av december. På väg tillbaka nu, sprang mina första km på >2 månader idag. Jag började bygga en ny kolonistuga i somras, men hann inte färdigt pga vinter. Jag pluggade astrobiologi 25% studietakt hela våren, och datortomografi och skräckfiktion 50% hela hösten. Oh, och jag skrev 1.9 på Högskoleprovet i våras av bara farten.

Vilket underbar egostycke ovan. Och vänta bara, det blir ännu bättre.

Jag fick åka till USA för att gå på kurs, och till Österrike för att gå på konferens. Folk i USA är inte så feta som vi tror, men däremot så är de amerikaner som är feta verkligen feta. Och Österrike är precis så pittoreskt som man tror. Jag bloggade inte jättemycket under året, men de listor jag krystade ur mig var av högsta kvalitet. I urval så är mina personliga favoriter 10 skillnader mellan mumier och zombies, 10 kebabfilmer som borde göras, Dödahavsböckerna som aldrig skrevs, samt Topp 10: Anledningar till varför en midsommar ombord på Dödsstjärnan är sämre än en midsommar på Endor.


Helsingborg, tidigt en höstmorgon

Vi firade ett år som gifta. Ja, jag och min fru alltså. Årets sak jag aldrig gjort tidigare, right there. Årets...
  • ...tv-spel är lätt The Legend of Zelda: Skyward Sword, även om jag inte spelat igenom hela spelet ännu. Sån sjuk jävla spelglädje är sällsynt numera.
  • ...film... sista Harry Potter var nog den jag såg fram emot mest, medan Scream 4 var den jag skrattade mest åt. Har dock mest glott på gamla svartvita skräckfilmer från 20-talet och framåt de senaste månaderna.
  • ...tv-serie: The Walking Dead. Man kan inte annat än älska den serien, trots de stereotypa könsrollerna där handlingskraftiga män dödar zombies och passiva kvinnor tvättar kläder. Det är ju ändå postapokalyptisk klädtvätt.
  • ...mest spelade låt enligt last.fm var Heaven nor Hell - Volbeat
  • ...statistik: Jobbade 210 dagar varav 68 kvälls- eller helgpass, tränade 76 pass, gick ner 2.5 kg, samlade på mig 22.5 färska högskolepoäng, åt surströmming 1 gång, var jetlaggad 2 gånger, läste uppskattningsvis 22-28 böcker, fick 8.4% löneförhöjning (mest pga att jag tjänade skit innan), laddade ner ca 65 appar, lyssnade på 13 låtar av Britney Spears och 1196 låtar av Queen, samt bytte namn 0 gånger.
Annars har jag mest jobbat, och där har det gått som tåget. Ett metaforiskt, högteknologiskt tåg som det är svårt att få stopp på, inte ett pågatåg från Skånetrafiken och verkligen inte ett SJ-tåg heller.

Prognos 2012: Kommer inte att plugga till våren, mina 60-timmarsveckor jag haft hela hösten nu räcker för ett tag framöver. Fokus på träning, jobb och att skaffa ett s.k. liv istället. Kommer försöka säga upp mig innan året är slut, och testa på att jobba utomlands några månader, ska bli spännande att se om jag lyckas. Kommer försöka bygga klart kolonistugan. Kommer sluka A Memory of Light när den kommer ut, och antagligen gråta som ett litet barn på kuppen. Vi (Skellefteå, än en gång) tar SM-guld igen efter 33 år. Förutsätter även att jag kommer fira vår tvååriga bröllopsdag samt min egen 30-årsdag, där kring augustisnåret nån gång.

Avslutar med ett Gott nytt år, samt en bild på Bela Lugosi från -31.
Fantastisk rollprestation. "I never drink... wine!" Så jävla bra.



Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera här: