Vad skulle vi prata om? (Kändismiddag, del 2)

Fick en kommentar från Lokesson på mitt bjuda kändisar på mat-inlägg, där han undrade vad jag skulle prata med dem om över middagen. En inte alltför okomplicerad men däremot väldigt angenäm fråga att sitta och fundera över ett slag. Här är mitt svar:

image556
Tralalaaa.

Fidel Castro: Skulle vara intressant att höra honom berätta om gamla minnen från 50- och 60-talet; om 26 juli-rörelsen, Che Guevara och kalla kriget. Hur det har varit att leva med vetskapen att så många människor vill se honom död under en så pass lång tid - Mår man bra psykiskt efter en sån grej? Eller går man bara och väntar på att bli skjuten och förhoppningsvis förevigad som martyr? Och tror han fortfarande på kommunismen som idé?

Carolina Klüft:
Vi skulle prata om motivation och målmedvetenhet, något som jag anser att vi båda två har i överflöd, men valt att kanalisera på helt skilda sätt. Och sen måste frågan ställas: Hur utelämnad känner man sig egentligen när man gör sitt yttersta inför så otroligt många människor, och i så pass tajta kläder dessutom?

Gene Simmons:
Girighet, kvinnor och sminktips är tre ämnen som jag skulle vilja bocka av under middagens gång. Det är väl ett allmänt känt faktum att KISS är ett av de profithungrigaste banden någonsin, men hur vet man var gränsen går mellan att bara vilja se om sitt hus, och att sälja sig totalt? Jag misstänker även att han har en helt okej filmsmak, och film är något som jag mer än gärna pratar om, så det skulle vi kunna diskutera i en mindre evighet.

Morgan Pålsson:
Det här riskerar att bli en trist middag. Morgan kommer säkert att sitta där i all sin självgodhet och dra vilda hemsnickrade anekdoter. Garanterat har han med sig sin kameraman Robert också, som filmar honom inför en eventuell framtida självbiografisk dokumentär. Efter middagen skulle jag njuta av att krossa honom i Trivial Pursuit.

Fredrik Strage:
Jag skulle tvinga honom att göra en topp 10-lista över hans allra bästa konsertminnen. Sen skulle jag tvinga honom att lyssna på mina bästa konsertminnen. Och sen skulle jag fylla honom med tequila och lura honom att avslöja alla placeringar på hans topp 100-lista över de största rockögonblicken.

Freddie Mercury:
Det här skulle bli en lång middag. Freddie är min husgud och största förebild här i livet, och jag skulle vilja veta allt. Vilka ansåg han var hans största influenser? Vad fan tänke han på när han och John Deacon bestämde att Queen skulle göra Hot Space-skivan? Vad handlar egentligen Bohemian Rhapsody om? Under den mytomspunna festen -78, gick det verkligen omkring nakna dvärgar med stora kokainskålar på huvudet, och stod det verkligen kvinnor och delade ut avsugningar inne på herrtoaletten? Jag vet att han klargör i Was it all worth it från The Miracle-skivan att han inte ångrar någonting, men var han helt uppriktig? Vad är hans tankar kring att ha dött i sina bästa år, och blivit "fryst i tiden" och förevigad på det viset? Varför rakade han av sig mustaschen? Stämmer det att han inte opererade tänderna för att han var rädd för att det skulle förändra hans röst? Finns det ett liv efter döden? Hur skulle han sammanfatta sin livsfilosofi, i en enda mening?

Ingvar Kamprad:
Jag vill prata om konst med Ingvar. Alla tavlor på IKEA är så tråkiga och likriktade, anpassade för att passa så många människor och hem som möjligt. Hur kul är det på en skala? Överensstämmer det med herr Kamprads egna smak månne? Och ser hans eget hem ut som sida 59 i IKEA-katalogen, eller satsar han på lite unikare grejer? Är det impressionism, pointillism eller kanske neoklassicism som gäller?

Courtney Cox:
Jag kan inte titta på henne utan att tänka på Monica, hennes karaktär i Vänner 1994-2004. Så även om jag misstänker att det är mot hennes vilja, så skulle nog samtalet glida in på just Vänner titt som tätt. Hur kul är det att vara så starkt förknippad med en tv-serie som lades ner för flera år sen? Hur känns det att veta att man antagligen aldrig kommer att vara lika "A-list" någonsin igen? Och kan hon fler Vänner-citat än mig? Det betvivlar jag.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Lokesson:

Jag skulle gärna sitta med på middagarna med Freddie och Castro. Även om Freddie kanske visste vad Bohemian rhapsody hanldlade om, så skulle han nog inte berätta, och en del av tjusningen är kanske mysteriet?
Två andra som jag skulle vilja ha middagar med är Leonardo Da Vinci och Dalai Lama.

2 Robert:

Dalai Lama vore onekligen en drömmiddag!

3 Helena:

Vill du äta middag med Fredrik Strage så kan jag fixa det. Min mamma känner honom och jag har träffat honom 2 gånger. Just ask.

4 Robert:

Din mamma känner alla jue! Fusk

Kommentera här: