Bokrecension: Alla sju böckerna om Narnia - C.S. Lewis

Situation (vad och av vem): Bokrecension av alla Narnia-böckerna, skrivna av C.S. Lewis (1950-1956). totalt ca 1.500 sidor.

Bakgrund (handling): De sju böckerna cirkulerar kring barn som råkat hamna i landet Narnia på ett eller annat sätt (klassikern är ju via en garderob, men andra sätt går också bra), och om den kamp mellan gott och ont som de sedan dras in i. Förutom i bok tre då, som i huvudsak handlar om barn redan födda i denna mystiska parallellvärld. En återkommande karaktär är Aslan, som oftast tar formen av ett lejon, och som sjunger fram Narnia i den första boken. Mörka krafter förekommer i många olika skepnader, ibland som en häxa, ibland som närliggande invasionsbenägna grannländer och/eller korrupta ledare, ibland bara som ren ondska.

Aktuell bedömning (vad tyckte jag): Böckerna är sprängfyllda med kristen symbolism som blir lite tjatig efter ett tag, då den är uppenbar så till den grad att handlingen blir förutsägbar. Bara en sådan sak som att Lewis mot slutet av bok sju slutar kalla lejonet för Aslan och börjar kalla det för Honom istället. Gnugga in det tydligare, tack? Nå, de kristna parallellerna lär väl ha diskuterats till vägs ände på andra ställen redan. Behållningen av böckerna ligger således främst i uppfinningsrikedomen och inte i budskapet. Särskilt när narnierna börjar beskrivas som så mycket vackrare, rättrådigare och moraliskt överlägsna invånarna i det fiktiva arablandet Calormen som mest lurar, bedrar och tvångsgifter bort sina döttrar till gamla gubbar, blir det beklämmande. Klassisk engelsk imperialism med en stor nypa rasism alltså. Bortsett från det så är det ändå ett hyfsat trevligt, lättillgängligt pseudo-epos som sjuåringen som jag högläste för hade stor glädje av. (Epos = Ett verk med heroiskt, mytologiskt innehåll på vers. Versmåttet har här bytts ut mot ett barnboksfomat, varför serien väl inte är att räkna som ett epos på riktigt).

Rekommendationer (betyg):

1. Min morbror trollkarlen - 2/5. Narnias skapelseberättelse
   2. Häxan och lejonet - 4/5. Narnia-böckernas Narnia-bok