Fattar ingenting igen // Parallella universa // galengalenGALEN

Vaknar i morse upp i vad som tycks vara en parallell dimension. Allting är sig... ganska. Likt. Väl? Men små, små nyanser skvallrar om att ingenting är riktigt som det brukar. (Ja, allt känns väldigt 1Q84 för den som pallar med en Murakami-referens på en söndag). Till exempel, så begriper jag mig inte på någonting längre. Eller, gjorde jag det innan? ...Är det så här begynnande galenskap känns? Har hittills lyckats identifiera följande saker som jag inte riktigt begriper mig på:
  • Jag är med i en återbruksgrupp på Facebook. Allt den tycks gå ut på är att folk lägger upp bilder på möbler som de målat vita. Grattis, du kan hålla i en pensel? Fattar inte.
  • Att det kvasiintellektuella upplägget att ställa två utsatta/marginaliserade grupper mot varandra och hävda att vi bara har råd att hjälpa ena aldrig tycks bli omodernt eller genomskådat? Fattar inte.
  • "Sjuksköterskebristen" är väl bara en omskrivning av "brist på rimliga villkor", men behandlas inte så utan fortsätter att toppstyras rakt åt helvete? Fattar inte.
  • Att du tvingas se fattiga människor vid ingången till ICA, kan omöjligt vara ett större problem än det faktum att de är fattiga? Fattar inte.
  • Brandbomber mot EU-migranter måste väl rimligtvis vara ett större hot mot demokratin än t.ex. en nedriven reklamkampanj i tunnelbanan, även i detta tidevarv av cynism och apologetik? Fattar inte.
  • Fattar heller inte debatten om ensamkommande barn. Gör det jättemycket om vi råkar hjälpa några som är strax över 18 år också? Att vi råkar vara lite för humana, är det en dålig sak?
  • Decemberöverenskommelsen [DÖ]. Fattade den inte när den kom pga det enda den gjorde var att förlänga livet för en förlegad blockpolitik (hur kan t.ex. C och Mp inte komma bättre överens när båda förespråkar samma gröna skatteväxling?). Jag fattade heller inte borgerligas förvåning sedan åt att röda respektive gröna politiker sedan använde DÖ för att föra en rödgrön politik. Och nu fattar jag inte vad som förändrats sedan förra året (förutom att Allianspartierna lagt separata budgetar, så upprivandet av DÖ påverkar... inte ett skit?) - Partierna kommer fortfarande inte att kunna agera ansvarsfullt nog för att samarbeta över otidsenliga blockgränser. Minnet är kort men kort.
  • Jag har alltid försvarat EU med att unionen stabiliserar och garanterar fred i Europa, men nu när saker sätts under lite press så kollapsar allt samarbete och EU:s existensberättigande känns inte lika självklart i mitt huvud längre. Fattar inte problemet, handlingskraft kan de väl få låna av mig om de har slut?
  • Inflationen i antalet plustecken som folk ger varandra i omdöme på Tradera. Fick >30 stycken en gång? Fattar - verkligen - inte.
Listan skulle kunna fortsätta - länge - men mitt te håller på att kallna. Tack och lov så finns det te även i denna parallellvärld. Teorin om ett oändligt antal multiversa förutspår att det finns världar där det dels inte finns te, men även att det finns några där jag inte ens tycker om te. Fast det vill jag inte ens föreställa mig.
 
 

Kommentera här: