Fem anledningar att gilla Sverige

Med anledning av nationaldagen, fem anledningar att gilla Sverige:
  1. Att veckodagarna har namn efter asagudar.
  2. Allemansrätten. Eller vafan, naturen överlag. Att solen är morgonpiggare än mig på sommaren, och går ner långt efter jag gått och lagt mig igen, om alls.
  3. Att det är ett land som människor vill fly till, och inte fly ifrån.
  4. Meshuggah, Ghost, In Flames, Opeth...
  5. Den där påsen med 100 värmeljus vid kassorna på IKEA som man alltid köper.
Bubblare:
  • Nästan alla mina favoritmänniskor bor här.
  • Reglerna kring föräldraledighet, och för all del minst fem veckors betald semester - och billig, högkvalitativ sjukvård, nedskärningar till trots.
  • Att det är gratis att plugga vid alla universitet och högskolor. Att man till och med får fickpengar från CSN för att göra det. Rätt sjukt egentligen.
Och för all del lite sjukt att nämna CSN i ett inlägg som listar vad som är bra med Sverige. Misstolka mig inte nu. Jag och CSN hade en toppenrelation i början. De gav mig pengar och jag hade råd med tak över huvudet, mat på bordet och tjocka böcker att plöja igenom. Men nu är det andra bullar. Nu är det bara ge oss, ge oss, ge oss. CSN är lite needy. Lite clingy. CSN är förbaskat high maintenance. Ni har förändrats, CSN. Vi behöver prata.
 
 
 
Andra bloggar om: sverige

Kommentera här: