30 låtar, del 3 och 4

30 låtar. Del 03: En låt som gör dig glad + Del 04: En låt som gör dig ledsen



03. En låt som gör mig glad. Common people - Pulp. Säger sig ju självt egentligen. Poppig upptempolåt med fyndig text om slummande överklasswankers på tillfälligt besök i arbetarklassen. What's not to like! Påminner om så många puckon jag råkade i samspråk med under åren jag bodde i Stockholm. För det är häftigt att låtsas vara fattig ibland. Helsingborg är precis tvärtom. Här låtsas alla vara överklass fastän ingen är det. Det är också hysteriskt roligt. Människor - Vet er förbannade plats istället.





04. En låt som gör mig ledsen. In my defence - Freddie Mercury. Den där oefterhärmliga, kraftfulla rösten. Den där enda rockstjärnan som jag faktiskt beundrat på riktigt, och som jag plagierat hela min inställning till livet ifrån. Den där texten, som man vet att han inte bara sjunger, utan verkligen känner. Det där livet som inte borde ha slocknat i förtid. Fast det är nog videon som känns mest.


Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera här: