För att det påminner mig om jobbet

Jag är smått beroende av Civilization Revolution (trailer här). För att det är ett helt fantastiskt spel. Det enda negativa är att möjligheterna att ändra på inställningar, t. ex. vad gäller antalet deltagande civilisationer, storleken på kartan och dominerande terrängtyp, tagits bort. Och det kanske största minuset - Det går inte att fortsätta spela efter det att någon vunnit, som i de tidigare Civilization-spelen. Borta är de härliga tiotimmarsholmgångarna, kvar är de förvisso angenäma men ack så flyktiga tvåkommafemtimmarsvändorna. Men det är ju ingenting som en gudabenådad liten patch inte skulle kunna råda bot på, inte sant? (Jag förutsätter att du läser och tar åt dig av detta, Sid Meier).

Men på plussidan hamnar ... resten. Grafiken, kontrollen, svårighetsnivån, spelbarheten, "bara 10 minuter till"-känslan; rubbet. Det jag gillar mest är dock att atombomba mina motståndare. Jämna dem med marken. Få dem att ångra stunden de föddes till sin patetiska jämmerdalsexistens, och samtliga synder de begått gentemot undertecknad sedan dess. Och det fick mig att fundera lite. Gillar jag det för att jag är en ond liten diktator innerst inne, eller är det fråga om ett vanebeteende som jag lärt mig leder till någon form av belöning?

Civilization Revolution

Jag lutar åt det senare (om de två alternativen nu ens utesluter varandra). Ty, här följer en liten jämförelse. Detta är mitt tv-spelande: Jag trycker på en knapp; människor bestrålas; jag erhåller något som gynnar mig, i det här fallet kanske en seger i ett långdraget krig. Det här påminner om något, gör det inte? Detta är en vanlig arbetsdag för mig: Jag trycker på en knapp; människor bestrålas; jag erhåller något som gynnar mig, i det här fallet pengar på kontot den 25:e.

Eller så är det tvärtom; mina hemliga diktatordrömmar får utlopp via mitt jobb ...



Betyg:
9/10

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 birgith:

Tillägg till byta namn

Utmanar hon dig kalla henne Duellen.

Skjuter " " " " SueEllen (från serien Dallas, där SueEllen sköt JR)

Kommentera här: