Farliga Landskrona - Del 59

Del 59: Kameraövervakningen gör till slut lite nytta

Övervakningsfascismen1 rönte lite framgångar, till slut. Ty, jag hann knappt sätta upp min nya krukhållare, innan ampelliljan utsattes för vandalism av det grövre slaget. Se bifogat bildbevis (A), som dokumenterat skadan. Lyckligtvis fanns en kamera i närheten som fångade en misstänkt yngling på bild, se bildbevis (B). Ett gripande kunde sedan göras, när en individ som starkt påminde om förövaren senare dök upp på brottsplatsen, kanhända i syfte att avsluta jobbet. Detta är dock strikt spekulativt i nuläget. Flyktrisken bedömdes som liten, så gärningspaddan har försatts på fri fot i väntan på rättegång. En fällande dom är att vänta. Tack, Storebror.


Bevismaterial A; skadan




Bevismaterial B; övervakningsvideo



1 Att våldsbrott ibland råkar fastna på film kan förvisso vara användbart, och göra all skillnad i världen vid en rättegång med i övrigt klen bevisning. Förutsatt att inte gärningsmän maskerar sig, då. Att ingen har tänkt på det tidigare ... (obs; sarkasm). Problemet är bara att det aldrig kommer att stanna vid det, utan ständigt trappas upp. Tills alla brott hamnar på film. Något som inte kan ske förrän alla övervakas, alltid. Och jag tycker att laglydiga människor förtjänar att kunna sitta på bussen, prata i telefonen, surfa på Internet eller gå nedför gatan utan att bli övervakade. Även vi med s. k. rent mjöl i påsen har allt att förlora på ökad övervakning. För tro inte att vi får tillbaka vår frihet, när vi väl gett upp den.

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both"
/Benjamin Franklin



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer:

1 ViDu:

Jag har misstänkt hela tiden att han var en skummis. Man ser det i ögonen.

2 SAM NHIO:

jag tycker du ska prova på tuttmassage ifall chansen dyker upp. upplevelsen kanske blir annorlunda för din del ;)

3 Amanda:

Hej snälla kolla in min blogg jag ber dig för att jag har en miley cyrus tävling där och jag vill jätte gjärna att du ska vara med snälla och föresten älskar din blogg och hur mår du idag då sötnos

4 Candy:

Jag älskar din blogg.

Kommentera här: