Tillitsproblem

Jag litar inte riktigt på jäst. När jag bakar och tvingas använda jäst, så får jag alltid en stor, hård knut i magen. Kommer det att börja jäsa den här gången, eller kommer det att strunta i det? Jag har blivit besviken förr, om man säger så.

Jag vet att jästen aldrig får bli varmare än ~45° (förutsatt att det inte är torrjäst, men vem fan använder sånt tjafs), att man ska lösa upp jästen i vätska som är fingervarm (37-38°), samt att den optimala temperaturen för degens jäsning sen är 20-25°. Och tro mig, ingen är petigare med temperaturerna än vad jag är. Men likförbannat så jävlas jästen med mig ibland. Tur att det finns färdigt bröd att köpa, säger jag bara. Kanske den bästa affärsidén någonsin.

Det är söndag idag, sägs det. Vad kan man tänkas hitta på för att roa sig en blåsig, regning dag som denna ... ?


(hittad på pictureisunrelated.com)


Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 Tuss:

du ska fira kvinnodagen såklart! gör en spotifylista på temat, jag ids inte just nu. seså.

2 Richard:

Nej, vad galet! Jag har just skrivit ett inlägg på min blogg om mitt lyckade förhållande till jäst, och tänkte just skriva till dig att jag använde en av dina bilder för att beskriva hur brödet kom att smaka (hamnade på din blogg efter att ha googlat "äcklig strumpa"). Skulle bara kolla runt här lite först och så upptäckte jag detta inlägg! Det måste vara någon form av uråldrig husmorsmagi som har fört oss samman!

Kommentera här: