Det är så självklart ibland (Dröm #17 - Vattenguden)


1:
Det här är ett diagram över de senaste dagarnas besökarstatistik här på bloggen.




2:
Det här är en bild på några simmare.




3: Vad har de gemensamt? Jo, detta:



Formen på kurvan för unika besökare, och ryggens krökning på simmaren närmast kameran, är slående lika. Det är helt sjukt vilka samband man kan hitta, om man bara letar tillräckligt noggrant.


Allt detta fick mig att minnas fragment ur min dröm från igår natt.



Jag levde i en värld av sten, där människorna låg i ständigt krig med ett rävfolk (såg ut lite som Disneys version av Robin Hood, fast utan ögon, och de var av det lite blodtörstigare slaget). Jag hade fötts med en förmåga att kunna förvandla mig till solljus, och jag kunde färdas på solens strålar. Vilket var väldigt behändigt, då de som bekant rör sig rätt snabbt (ca 300.000.000 meter per sekund) och kan snirkla sig in på ställen där en mänsklig kropp inte kan ta sig.

Rävfolket hade tillfångatagit min flickvän. De tog henne på natten, då inga solstrålar fanns som kunde hjälpa mig hinna ifatt dem. Hon såg ut exakt som min flickvän i verkliga livet, men med skillnaden att hon nu hette Molì, och hade övernaturliga krafter (som en Aes Sedai, på ett ungefär). Hon hölls fången i ett bergrum helt utan fönster, där inget solljus kunde ta sig in, och hon vaktades dygnet runt av minst åtta rävmän beväpnade med mörkerpilar (pilar vars spetsar är doppade i antiljus, och som besitter förmågan att utplåna allt ljus). Rävmännen var dessutom insmorda i solskyddskräm (för tro mig, man vill inte ha arga pojkvänssolstrålar ända in på huden).

Det såg med andra ord dystert ut. Så jag sökte upp en transparent prinsessa, som bodde ovanpå ett väldigt högt vattenfall. Vanliga människor kunde inte bestiga vattenfallet, men som en solstråle kunde jag utan ansträngning röra mig mot vattnets färdriktning. Prinsessan lärde mig vattenelementets alla hemligheter, och jag insåg att mitt öde var att överge ljuset och istället uppfylla min födslorätt och förvandlas till Vattenguden. Som sådan skulle jag kunna förvandla mig till vatten istället, och dessutom så skulle jag tillsammans med Eldguden, Vindguden, Jordguden och Månherren styra rättfärdigt över världsalltet.

Jag skyndade mig sedan tillbaka till världen nedanför (det var ett väldigt högt vattenfall, som närmast får mig att associera till ett Babels torn av vatten), och droppade mig in i bergrummet via en stalaktit. Molì blev såklart glad över att se mig, och vi dödade rävmännen utan svårigheter (deras mörkerpilar kunde ju inte såra mig längre, utan trängde bara rätt igenom min vattenkropp. Och dessutom så kunde jag få deras njurar att explodera).

Sen involverade drömmen även en enorm panda (vi snackar King Kong-format här), som på något vis vaknat till liv av att Vattenguden återuppstått, men jag minns tyvärr inte mer än så.






Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Anonym:

0418/450000

2 farornaskonung:

hej, jag är imponerad över din skrivlusta och ditt "ordbajseri" - seriöst alltså, jag tror att jag också förstått att du värnar om landskrona trots ditt norrländska ursprung... kan du inte gå in på lyssnapamig.se och skriva eller helst filma/fota ett inlägg som handlar om stan, gärna i positiv anda, stan behöver ambassadörer och folk med goda/nya ideer, jag tror att du är en sådan, keep on blogging...



jonas

3 Robert:

Jag fullkomligen älskar den här stan! Och anser jag mig i framtiden ha något att tillföra din eminenta sida så återkommer jag, jag lovar :-)



(Även om hela den där "inte vara anonym"-grejen inte riktigt känns som min kopp te)

4 Johnny:

Bra iakttagelse, det där med simmarens kurvprofil. :-)

5 Zelda:

det var en fin dröm Robert. skriv en bok!

Kommentera här: