19 små frågor om böcker

Njut av denna enkät, hittad via bokhora, då det är tänkt att den ska räcka ett tag (räknar inte med att blogga imorgon).

1. Den värsta läsupplevelse du haft? Jag var 12 år. Jag var övermodig. Jag gav mig på den där tjocka boken jag tittat lite efter i en av vuxenhyllorna på biblioteket. Krig och fred hette den visst. Skriven av nån ryss. Jag uppskattade den verkligen inte, men min norrländska envishet tillät inte att jag inte avslutade vad jag påbörjat. Det var tortyr.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Slottet det vita av Tormod Haugen. Den boken öppnade på egen hand fönstret till en helt ny värld av fantasi och kreativitet för mig (som fortfarande står på glänt). Jag läste den i precis rätt ögonblick i livet. Den formade min inre värld.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Det av Stephen King. Även det när jag var 12 år. Jag kunde inte lägga ifrån mig den, men jag ville verkligen. Det var strax efter den gått som miniserie på tv. Serien var en ljuv, fluffig dröm i jämförelse. Duschade på två sekunder och gick omvägar runt gatubrunnar i många veckor efter den boken.

4. Vad använder du som bokmärke?
Gamla bussbiljetter, lånekvitton, flygbiljetter, konsertbiljetter, restaurangmenyer; konsumtionssamhällets i övrigt helt oanvändbara små restprodukter.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
På väg till/från jobbet/skolan, i sängen på morgonen och på kvällen, och ibland på biblioteket.

6. Vad var den första bok du läste?
Den ståndaktige tennsoldaten av H.C. Andersen. Minns att den var på 20-nånting sidor, och att dessa sidor tog mig flera dagar. Jag hade verkligen precis lärt mig läsa.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket för att de är billigare och lätta att ta med sig överallt, inbundet eftersom man sällan aldrig orkar vänta på pocketutgåvan.

8. Vilken bok läser du nu?
Det av Stephen King. Första gången jag ger mig på den sen den skrämde skiten ur mig som 12-åring. Den var bättre då, men håller förvånansvärt bra nu också.

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 330, and counting.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Jag brukar korrigera stavfel om jag har en penna i närheten. Läser jag facklitteratur har det hänt att jag även korrigerat rena faktafel.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, till viss del. Jag skulle till exempel aldrig läsa en bok med titeln Rosorna vid Azay-le-Rideau. Oavsett vad den handlade om.

12. Sidantalet, då?
Ju tjockare desto bättre. Hatar böcker som tar slut för snabbt.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, det är en dödssynd.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams har jag läst 8 eller 9 gånger nu (varav 3 av gångerna på engelska). Berättelsen om Pi av Yann Martel kommer jag snart att läsa om. Och så håller jag som sagt på med Det nu igen. Och Slottet det vita har jag läst två gånger hittills. Kommer läsa om den ännu fler.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Överkokt pasta pga att jag varit för djupt försjunken i en bok. Råkat åka för långt med bussen av samma anledning. Tappat en bok på foten en gång, med viss lokal svullnad som följd.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Kurslitteratur brukar jag försöka göra mig av med, förutom de riktigt bra böckerna då. Böcker jag inte gillar ser jag ingen anledning till att behålla. Men jag skulle aldrig kunna slänga en bok i pappersinsamlingen, jag ger bort dem eller säljer dem.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
I väldigt, väldigt sällsynta undantagsfall.

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, men inte böcker. Illustrerad Vetenskap ska det vara. Hade jag haft ett badkar hade det varit en annan femma. Även om jag antagligen skulle bli trött i armarna och ge upp efter ett 10-tal sidor.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej, har ett provisoriskt register i huvudet, men det räknas kanske inte.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentera här: