Bästa scenen - Dracula: Dead and Loving It - 'She's dead enough'

Jag har aldrig riktigt lyckats begripa varför den här filmen inte räknas som en av Mel Brooks absolut bästa. Den har till och med fått mediokra 5.0/10 på IMDb. And IMDb don't lie... Den är sprängfylld av hysteriskt roliga scener, som i min bok är klassiker hela bunten. Leslie Nielsen gör en klockren Béla Lugosi-parodi, Peter MacNicol är en perfekt i rollen som en urbota korkad Renfield, Mel Brooks gör tidernas bästa Van Helsing, och Steven Weber är lysande som brittisk snobb. Efter mycket velande har jag bestämt mig för att denna scen måste vara filmens bästa:


I hård konkurrens med denna då, som jag citerar flitigt i vardagliga situationer, utan att någon över huvudtaget fattar det. Och denna. Som också citeras flitigt, bör tilläggas. Det är som jag alltid brukar säga: Jag är ett missförstått geni populärkulturellt referensbibliotek.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentera här: