Dagens i-landsproblem #32: Krystade förkortningar

De finns överallt bara man vet var man ska leta, dessa underbara, inte alls uppenbart överkrystade förkortningar för diverse företeelser. Med krystad avses här ansträngd, långsökt, framtvingad, konstlad, etc. Ni fattar. Några av mina personliga favoriter för tillfället är:
  • MACHO - Massive Astrophysical Compact Halo Object. Syftar på mörka eller ljussvaga objekt som t.ex. svarta hål, neutronstjärnor och bruna dvärgar, som antas förekomma i galaxers halon och som utgör en form av mörk materia.
  • WIMP - Weakly Interacting Massive Particles. Har med svagt interagerande tunga partiklar att göra, och är en annan teori som försöker förklara den mörka materia som bidrar till galaxers gravitionella dragningskraft. WIMP är givetvis MACHOs raka motsats.
  • RADAR - RAdio Detection And Ranging. Med det menas upptäckt och avståndsbestämning med hjälp av radiovågor. Okej, det är det som är radar, men det är likförbannat ett fånigt akronym.
  • SARA - Ställning, Andning, Riktning, Avfyring. I lumpen fick jag lära mig att för att skjuta rätt med min AK-5:a så skulle jag tänka på SARA hela tiden. Och fan vad jag tänkte på SARA. Jag och SARA var helt sjukt tajta i lumpen, som kusiner.
  • GATU - Gangsta Albanian Thug Unit. Kommentarer är egentligen överflödiga. "Ey, vi måste ha ett långsökt namn som får folk att fatta att vi är ett tufft gatugäng, och som samtidigt får folk att skratta åt oss. Tänk, mannen, tänk..."
  • BASIC - Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code. Och som kuriosa i sammanhanget bör tilläggas att BASIC är ett jävligt basic programmeringsspråk.
  • BAMSE - Bofors Advanced Mediumrange Surface to air missilE. Eller Robotsystem 23, om man nu är på det humöret. "Den som är mycket stark måste också vara mycket snäll".
  • SPAM - Ursprungligen Shoulder of Pork and hAM (tror jag), men numera Specially Processed Assorted Meat, Slime Posing As Meat, Some Parts Are Meat, Specially Prepared American Meat, Scientifically Produced Artificial Meat, Sedatives Preservatives And Meat, Stuff Posing As Meat, SPiced hAM eller Spare Parts After Mutilation. Eller nåt helt annat. Fast det syftar väl oftast på Self-Propelled Automated Mailings eller Stupid, Pointless, Annoying Messages nuförtiden. Fan vet. Det enda ni egentligen behöver veta är att det bästa spammet finns precis här.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Ninja:

Wonderful spam... ah man måste älska monty python :)

Kommentera här: