Smaktest: Kontrastmedel

Mixobar Colon:
Aktiv substans: Bariumsulfat. Pris: 2304:50 kr för 6 x 1 liter. Ser ut lite som mjölk. Luktar som gips. Smakar precis som flytande gips smakar (ja, jag råkar veta hur gips smakar). Det smakar inte dåligt, men det smakar inte gott heller. Tas ej upp av kroppen. Vanlig biverkning: Förstoppning.

Betyg:
2/5 magsäckar
image564




Omnipaque 240 mg I/ml:
Aktiv substans: Johexol. Pris: 3421:00 kr för 10 x 100 ml. Ser genomskinligt ut. Lättflytande, men väldigt klibbigt. Luktlöst. Är riktigt jävla äckligt att dricka. Smakar precis så som man tyckte att medicin smakade när man var liten, fast på riktigt. Beskt och syntetiskt. Eftersmaken sitter i länge och väl. Vanliga biverkningar: Värmekänsla, metallsmak i munnen, illamående.

Betyg: En överkryssad magsäck
image565




Visipaque 320 mg I/ml:
Aktiv substans: Jodixanol. Pris: 5122:50 kr för 10 x 100 ml. Ser ut precis som Omnipaque. Är precis lika kletigt, känns som att få lättflytande honung på fingrarna. Luktlöst. Smakar riktigt sliskigt. Som att dricka flytande suketter ungefär. Ingen hit med andra ord. Kommer inte att dricka det fler gånger. Vanliga biverkningar: Smärta, värmekänsla, köldkänsla.

Betyg: 1/5 magsäckar
image566



Andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentarer:

1 SAM:

smakade du alla tre? O_Ö
fy vad hemskt. skulle du röntgas eller vare bara något test? :P jag gissar på det sistnämnda ;)

2 Robert:

Det var ett test. Jag ville bara ta reda på vad det är för nåt som jag tvingar i mina stackars patienter :-P

3 Emma:

Haha..du är ju sjuk rolig! Men väldigt sympatisk måste jag säga som kollar upp vad du trycker i dem stackarna.

4 Kajsa:

Hahaaa :D

Kommentera här: