Dagens i-landsproblem #23: Raggmunkar


image607

Sen jag flyttade från Norrland har jag fått lära mig att de minsann heter "potatisbullar" och inte alls raggmunkar, men skit samma. I-landsproblem #23 är detta: När man köper en förpackning raggmunkar, så står det att den innehåller "15-16 st potatisbullar". Jag har aldrig någonsin, inte en enda gång, fått 16 st raggmunkar. Och då har jag uppskattningsvis köpt ca 15-20 förpackningar de senaste 5 åren. Jag betvivlar skarpt att förpackningar med 16 st raggmunkar existerar, alla empiriska bevis talar emot det, och via induktiv logik så kan jag således slå fast att det finns inga förpackningar med 16 st raggmunkar! Iaf tills dess att det falsifierats. En gång fick jag faktiskt 17 raggmunkar. Då mådde jag som en prins. Men det är fortfarande inte 16.

(Det faktum att jag orkar blogga om antalet potatisbullar som ligger i en påse är för övrigt klockrent subtil satir över det ständiga utspädandet av informationsflödet med nonsens. Men det fattade ni säkert ändå)


Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 Kajsa:

Alltså, raggmunkar är ju potatisplättar och det där är ju potatisbullar. Det är ju olika saker :)

2 Robert:

var tvungen att googla på det, men det verkar som att du har rätt. men när jag gick i låg- och mellanstadiet så hette de minsann raggmunkar, så det så! :-)

3 Emma:

Det vi fick i skolan som kallades raggmunk såg inte ut exakt som potatisbullar.. Så någon skillnad tror jag faktiskt att det finn :P

4 Saturnine:

Hm, hade jag ingen aning om men jag ska garanterat räkna ifall jag shoppar lös på en påse!

5 Emma Ellen:

Men, men. Om raggmunk är potatisplätt, vad är då råraka? *nyvaken och förvirrad*

6 Jessi:

snygg blogg :D

7 Robert:

aaaåååaalalalalalaBINGO!!

Kommentera här: