Dagen då den amerikanska patriotismen tog sig in över min tröskel

Hämtade ut några böcker jag beställt från Amazon igår. Med denna försändning fick jag ett helt drös med reklam. Inget ovanligt fenomen, i synnerhet inte när man beställer saker från Nordamerika. Ett av dessa bifogade konsumtionsbudskap fångade mitt intresse. Det var en liten plastpåse som gick i vitt, rött och blått.

image577

Dess budskap var tämligen enkelt: Ge oss din gamla, utslitna mobiltelefon, så skickar vi den till våra tappra trupper som hjälper till att försvara den fria världen och den amerikanska livsstilen, så att de kan ringa hem och säga att de mår bra. Inget fel med den tanken, men det är själva utformningen som jag stör mig på. Den är designad som en marschorder, så att vanligt folk ska känna sig delaktiga i det svartvita kriget mot ondskan. Och vad är poängen med att soldaten poserar framför en stor amerikansk flagga à la Liv Tyler i Armageddon? Är förvillande likt valfri propaganda från andra världskriget.

image578

image579


Nej, plugga var det ja... Och jag ska inte klaga förresten. Jag är själv patriotisk. Till exempel så envisas jag med att äta Västerbottenost och Polarbröd. Gärna med ett stort glas Jokk till. Och självklart så väljer jag Verum hälsofil före ProViva.


Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer:

1 MJ:

Bra med polarbröd :)
Jag kör på modepatriotisk, svenska märken så gått det går, Face, Acne, Hope...
Mobilpåsen såg mer ut som en popcornpåse...

Kommentera här: