Vilket djur har flest skelettdelar?

Låg och slumrade som bäst på soffan för en stund sedan, efter en lång, hård dag av pluggande. Och det tillåter sällan min hjärna för någon längre stund. Vanligtvis så stör den mig genom att få mig att fundera över något som jag omöjligen kan svaret på. Omöjligen kan svaret på, utan att behöva resa på mig och bege mig antingen till biblioteket eller ut på internet, det vill säga. Funderingen denna gång är följande: Den fullvuxna människokroppen har lite drygt 206 ben. Det är inte så jättemånga. Det måste väl ändå finnas något djur som har fler ben än så? Ett så pass litet djur som exempelvis en ål har ju hela 115 ryggkotor? Och en vithaj borde ju komma i närheten av 206, med så pass många tänder? Och de övriga primaterna, som ju rimligtvis borde ha fler ben än oss i händer och fötter, borde inte de ha fler ben än oss totalt då också? Kan inte nån ha förbarmande över mig och leta reda på en sida nånstans där information om olika djurarter och antalet skelettdelar finns prydligt angivet, så att jag kan släppa detta?

image561
Häst. De har också en jävla massa ben kom jag just på.


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer:

1 Anders:

Hajar har väl överhuvudtaget inga ben? Bara brosk vill jag minnas... Bra fråga annars.

2 Robert:

Det är mycket möjligt att du har rätt faktiskt.

Kommentera här: