Tänk på barnen!

"Tänk på barnen" är inte ett giltigt argument. Någonsin. Oavsett om det gäller att man ska äta upp all mat på tallriken, om man motarbetar homoadoptioner, om man håller ihop ett dysfunktionellt äktenskap, eller om man förordas använda snålt med tändvätska när man grillar. Tänk på barnen bäst du vill, men sluta plåga mig med det faktum att du gör det. Jag förstår att du letar efter allmängiltiga känsloargument, men försök åtminstone vara lite nyskapande nästa gång.

Känsloargument är lägre stående retoriska tilltag, som inte anstår någon som faktiskt har något konkret att komma med (jag säger härmed inte nödvändigtvis att jag har det, jag säger bara att jag inte går runt och tänker på barn dagarna i ända).

Det finns knappt ett område som inte är befläckat av "tänk-på-barnen"-moraliseringar idag. Kd i synnerhet verkar älska att tänka på barn. Tror knappt de gör annat. Sd ligger inte långt efter, även om de inte tänker på barn i allmänhet, utan fokuserar sig väl främst på de rågblonda exemplaren. V och S tänker på fattiga barn. M tänker på rika barn. Mp tänker på smutsiga barn.

Våld på tv och i tv-spel? Tänk på barnen. Sex på tv? Tänk på barnen. Lättklätt på tv? Tänk på barnen. Hud över huvudtaget på tv? Tänk på barnen (barn har ju som bekant ingen egen hud, utan den utvecklas först i fullvuxen ålder). Fula ord på tv? Tänk på barnen. Harry Potter på tv? Tänk på barnen. Invandrare som inte pratar ren svenska på tv? Tänk på barnen.

Mycket barnatänkande blir det till slut. Det går för övrigt utmärkt att helt sonika stänga av tv:n om man nu stör sig så mycket på den. Jag lovar. Det sitter ofta en knapp med avstängningsfunktion framtill på tv:n, och ibland sitter det även en sådan knapp på fjärrkontrollen; en smidig liten apparat med vilken man kan kontrollera tv:n på avstånd.

Mången inskränkning i yttrandefriheten har försökt göras i barnens namn. Utan att jag tror att de själva bryr sig nämnvärt. De är barn för i helvete. Tänk på det du.



Andra bloggar om: , , , ,

Kommentarer:

1 Anonym:

because
the barn.. is important to all farmers in need of a spouse..
every spouse
needs at least one house
som vi materialister plägar säga.. o va tusan menar jag med det.. ? skulle vilja förklara men kan inte här och nu... man måste tänka på barnen ..ju..

2 Anonym:

ps
den gröna var..snyggare..
mycket..

3 Robert:

Oj. Man får inte höra så många "plägar" nuförtiden, tyvärr.

Oroa dig inte, den här designen har inte "satt sig" riktigt ännu, kommer antagligen att ändra den inom en snar tid, i mån av framtid.

4 Anonym:

men..framtiden är väl barnens...

5 Robert:

...så jag borde låta ett barn, alternativt någon med barnasinnet kvar, designa bloggen menar du?

Kommentera här: