RE: Hur fungerar en dammsugare

Någon hittade till min blogg genom att googla på "hur fungerar en dammsugare" igår kväll. Antagligen för att jag plockade isär en sådan för en tid sedan. Det finns många olika sorters dammsugare ute på marknaden. Den ojämförligt vanligaste dammsugaren i landet är antagligen golvdammsugaren för hemmabruk, utrustad med en vridbar slang, som i hög grad underlättar städandet.

Alla dammsugare arbetar dock enligt samma grundprincip: De suger damm.

Därav benämningen dammsugare.

En elektrisk motor driver ett fläkthjul, som skapar ett kraftigt undertryck på sin ena sida. Detta undertryck står i förbindelse med ytterluften genom en öppning, till vilken en slang eller ett rör med en borste kan anslutas. Genom denna snillrika konstruktion uppstår en starkt sugande luftström, som drar till sig damm och smuts till en uppsamlingspåse, tillverkad av ett tjockt pappersmaterial som inte släpper igenom dammpartiklar.

Skulle sugförmågan avta så beror det i regel på att något fastnat i slangen, eller på att dammsugarpåsen är full. Reparationer bör överlåtas åt en fackman. Du gör således bäst i att kontakta din lokala dammsugarreparatör om problem skulle uppstå.

(obs, detta inlägg är ett exempel på låtsas-vara-seriös-humor).

Taking it a step further: Hittade den här bilden i Familjens reparationshandbok från 1977, en härlig klenod från en svunnen tid som jag hittade på ett antikvariat här i stan i höstas, och som nu står tryggt mellan Barnläkarboken från 1982 och Universe från 2008 i bokhyllan. Kan med fördel kombineras med bilderna på dammsugaren från 1978 som jag plockade isär (året då Skellefteå AIK vann SM-guld senast, och Queen släppte Jazz).

image647



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer:

1 Herr Glad:

Jag tar dock med det i mitt dammsugar-arbete 8D

2 Robert:

Hehe, gör så

3 Anonym:

man kan faktiskt gå djupare inom detta.

4 nathalie:

jag kopierar lite av de där jag , tack

5 marcus:

TACK skit bra för jag kopierar Alla det här :D

6 Joe F:

Tackar så mycket, behövde den där informationen.

7 Max o Filippa:

Tack för infon , vi behövde den i skolan :)

8 julia:

Thank you! behövde det till mitt projektarbete, hittade verkligen ingen annanstans. :)

9 Lisa:

Asbra! Tack så mkt, vi kopierar till ett projekt i skolan. (:

10 Lärare:

Hej,

Detta var verkligen ett bra arbete om hur en dammsugare fungerar. Kul att så många smarta elever har hittat hit. Glöm inte att även smarta lärare hittar hit...

11 linnea:

ser att många andra (jag också) har stor nytta av denna informationen :) tack

12 anonym:

Tack för infon det behövs till mitt skolarbete :D

13 anonym:

Godkännt i teknik here i come ! tackar !

14 Elev gangsta mf amg rofl cake lol omg wtf hmmm why? lol ftw:

Så jävla skön asså du räddade mitt betyg, skitbra

15 Elev gangsta mf amg rofl cake lol omg wtf hmmm why? lol ftw:

btw killen som nämnde sig till lärare e skit svettig seriöst, den "lärarn" har ju inget liv roflmfao.

16 Minnah:

Tack så mkt, skriver av de där jag :)

17 IG-eleven:

Awesome! im so gonna get MVG! tack så mycket ;))

18 Liisen:

Så härligt med den här informationen! Det behövdes till vårat skol arbete : )

19 Mac-Freak:

Är bilden copyright skyddad eller kan jag använda den?

20 Robert:

Är inte så insatt i hur copyright fungerar, men som jag skrev i inlägget så är den hämtad från en gammal bok. Förlag/Tryckår: Det Bästa/1977

21 Mac-Freak:

Men isåfall kan jag väll ta bilden och använda till mitt skolarbete?

22 Robert:

Borde du kunna. För mig är det ok iaf.

23 Mac-Freak:

Tack så mycket!

24 malinemilia:

Har en hemuppgift och jag skriver om dammsugare. Har letat i princip överallt för att hitta en bra och förståelig text att använda mig av, men har verkligen inte hittat någon. Men nu gjorde jag det, så tack :)

25 Murakh Ahmedstein:

Jag hade tänkt och köpa en för att min äldsta son använder dammsugaren till at göra skitiga saker. Jag skilde mig med min fru så jag är desperat.

26 Mörein Ahmedstein:

Vilken model passar bra till mig, tror du? Jag bor Rinkeby. Min son går i Vällingbys Sant Jakobi

27 SikaMaru:

Tack, Så mycket Behövde deet också!! :D

28 Robert:

Inser NU att Familjens reparationshandbok inte alls borde stått *mellan* Barnläkarboken och Universe. Det är ju inte kronologisk eller ens autobiografiskt alls. Nåväl.

Kommentera här: