Skadeglädje (Fast det blev en topplista istället)




Hittade den här videon, minns redan inte hur, fastän det var hur sjukt nyss som helst, och då slog det mig, att skadeglädje är kanske inte den bästa glädjen, men den är lätt åtminstone en av dom bästa. Och såna plötsliga infall kan inte min hjärna riktigt släppa, förrän jag tänkt igenom dom och vänt och vridit på dom några gånger om.

Jag och min hjärna är lite olika på det sättet. Jag önskar att den bara kunde ta det lite piano emellanåt, är det för mycket begärt?

...

Hur som helst, vilken är i såna fall den bästa glädjen då?, tyckte min hjärna att den hade ork till att ponera över för en stund. Och visst, jag kan ju inte hindra den, vi lever båda i en fri kropp, så det fick den väl fundera över bäst den ville, tänkte jag. Och innan jag visste ordet av, så började den jobba på en topp 10-lista över de bästa glädjena (det där ordet gjorde ont att skriva, men vad ska man kalla det då? "De bästa typerna av glädje", säger min hjärna nu. För sent.).

Men den sket tack och lov i det efter en stund, då den kom på att det tedde sig rätt lönlöst att dela in en och samma känsla i olika kategorier, beroende på vad som orsakat den. Lika intelligent som att värdera åsikter olika, beroende på klasstillhörighet och utbildning hos den som yttrat dem liksom.

Men. Är hjärnan på topplistehumör så måste jag skriva en listjävel även fast jag inte vill, annars får jag inte en lugnt stund för resten av dagen. Så, en lista över vad som ger mig glädje då. Nej, det är ett för brett område. En lista över de bästa formerna av humor kanske. Det känns som ett lagom projekt. Get it over with, hjärnan.
  1. Sarkasm
  2. Svart humor
  3. Satir
  4. Ironi
  5. Galghumor
  6. Nonsenshumor
  7. Tabuhumor
  8. Dålig humor
  9. Parodi
  10. Slapstick, eller annan fysisk humor
Bubblare: Studentikos humor, oneliners, practical jokes

(Observera att jag med "dålig humor" inte avser lyteskomik, blondinskämt eller norgehistorier).






Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 EsKa:

Hysteriskt roligt klipp ! :-D

Kommentera här: