Svenska kyrkan erkänner människors lika värde

Homosexuella par ska kunna gifta sig i Svenska kyrkan, skriver flera tidningar idag. Ett väldigt laddat ämne, som garanterat kommer att få människor att spy ur sig otaliga debattspaltmeter. Lite märkligt egentligen, när det rör sig om en så pass självklar sak som att alla människor är lika mycket värda. Varje liv besitter samma värde. Nu är vi ett litet steg närmare att kunna kalla oss för jämnställt land på riktigt.

Skulle vara härligt att se reaktionen hos vissa religösa fanatiker från min lilla hemby uppe i Norrland (ingen nämnd, och definitivt ingen glömd). Bibeln är en saga, som startat fler krig och dödat fler människor än något annat. (Fast jag har mina aningar om att alla gratistidningsutdelare (Metro, City och Punkt.se) kommer att starta ett och annat krig om dom inte upphör med att trycka upp tidningar i ansiktet på folk snart).

image113


Och till de neandertalare i diverse debattforum jag läst som anser att homosexualitet är en ondskefull styggelse: Okej, ni är övertygade om er sak, och försvarar er ståndpunkt med diverse logiska resonemang som att kvinnor är skapade av revben etc. Men varför måste en sådan sak samtidigt innebära att homosexuella inte skulle ha samma rättigheter som alla andra? Det är som att säga att handikappade inte skulle få gifta sig. Eller överviktiga. Eller folk som håller på Leksand (en sann styggelse om något!).

Nej, väx upp nu. Och om det ter sig som en omöjlig uppgift för er så kan man ju i alla fall få hoppas att er inskränkthet och föråldrade människosyn dör tillsammans med er. Ni tillhör inte framtiden. Ni har knappt en plats i samtiden ens en gång.

Kommentarer:

1 Tvekande nu:

Vart är Världen på väg ?? Nu börjar det urarta helt,stackars barn som inte kan välja föräldrar och det ska vara vi äldre som tänker åt barnen ?nej tror ni tänker väldigt ego,meningen med livet är väl fortplantningen,hur kommer världen att se ut om 100år med den här utvecklingen ?men det verkar gå trender i allt nu förtiden,sen GÅR jag UR Kyrkan nu direkt det här var droppen helt,låt alla få älska den dom vill,men BEGÄR inte alla rättigheter för det,vad är meningen med livet? ska människan dö ut helt,ska alla homo leja andra för att få barn ?Tror ni inte tänker så långt utan bara för stunden,VAKNA UPP

2 Robert:

Tvekande nu: Människan är väl knappast på väg att dö ut, snarare tvärtom? Eller ljuger befolkningsstatistiken menar du? Förstår inte vad du menar. Alls. Känner du att hela mänskligheten är hotad för att det finns människor som inte skaffar barn?

3 Gustaf:

Inlägget från "Tvekande nu" har jag sett på fler ställen. Det är väl nån religiös fanatiker som troligen gått ur svenska kyrkan för länge sedan. Föreslår att du söker hjälp för dina inskränkta fördomar.

4 Robert:

Gustav: Aha. Jo, jag reagerade på att hans inlägg var lite för generellt utformat för att handla om ett specifikt inlägg, men man är ju svensk och artig så jag svarade ändå.

5 Tnu:

Ja du Inskränkt verkar du vara Helt Gustav,försök du istället att TÅLA att andra har andra ÅSIKTER än DIG,försök inte spela allsmäktig själv,hoppas du står för dina åsikter sen också och inte är nån SEMAFOR,tänk dig in i det fina du försvarar,men antar att du är en BÖG som tog illa upp

6 Robert:

Nu är jag förvirrad. VEM är en signalmast??

7 Robert:

...och Tnu: BÖG är inte ett skällsord längre - gör om, gör rätt.

8 Sandra:

men.. är det inte konstigt ändå, kristendomen tror ju inte på homokärlek? varför ska de 'tvingas' viga gaypar då i sina lokaler då?

9 Robert:

Sandra: Religioner behöver förändras med tiderna dom också, precis som allting annat. Man kan inte bara bortse från 2000 år av mänsklig utveckling. Bibeln var modern då, inte nu, och att följa den till punkt och pricka är väl ungefär lika smart som att vilja införa slaveri på nytt.

10 Sandra:

ujj, allt är så konstigt. tycker inte att nån ska följa bibeln alls, men att vara kristen handlar väl ofta om just det, att de har bestämt sig för att leva efter vissa regler. sådan är religionen. men visst, de som är engagerade får väl ändra på den om de vill. själv ska jag äta godis :)

11 Sandra:

alltså.. om religonen ska moderniseras så är det isf helt upp till dem som utövar den. menar jag.

12 Robert:

Jo, det har du en poäng i. Men någon form av överlevnadsinstinkt borde ju ta över även i kollektiv som inte tillåter oliktänkande, när man märker att de idéer man följer är förlegade. Fast en sån process har nog pågått i Svenska Kyrkan en längre tid, i alla försök att förändra och förnya sig för att locka fler besökare, och det här är väl bara senaste steget i ledet. Människor som är emot en sån här grej blir färre och färre, och om några generationer till så märks dom förmodligen inte av längre. Alternativt så har dom hittat nåt annat att haka upp sig på. Uj uj, jag vill inte ha godis, har ätit mig proppmätt på smörgåstårta idag :-)

13 Intollerant - javisst!:

Populistiskt vansinne.

Om inte kyrkan i sin nuvarande form duger kan väl bögar & flator starta sin egen religion, Homoismen, med egna kyrkor/församlingar/trosbekännelser så blir alla nöjda och glada...
Varför ska vi normala människor ständigt behöva backa och visa tolererans för allehanda dumheter?

14 Robert:

Intollerant: Det skulle faktiskt kunna fungera, om jag varit homosexuell skulle inte jag vilja gifta mig i en så pass fientlig miljö som kyrkan. Däremot skulle jag vilja ha MÖJLIGHET till att göra det.

Men då man påstår att ett sånt fördomsfullt, enfaldigt, ensidigt, trångsynt, enkelspårigt, insnöat, intolerant sätt att se på livet och sina medmänniskor är NORMALT så är man ute på tunn, tunn bigott-is.

15 Mia Eksson:

Jag tycker det är käckt av svenska kyrkan att äntiligen våga ta ställning i den här infekterade frågan. Jag gick ur svenska kyrkan just pga att man ägnade sig åt diskriminering av homosexuella, och kvinnliga präster. Nu kanske jag får omvärdera mitt utträde.
Mvh Mia

16 Robert:

Jo, det är bra jobbat av dom, men man måste ändå ha i åtanke att det är skillnad på att gå ut med en officiell linje och att ha medlemmar som faktiskt sympatiserar med den. Men det är ett steg i rätt riktning.

17 Bengt:

Åsså är du emot kamphundsäktenskap? Var lite konsekvent mitt goda hjon.

18 Robert:

Lol

Kommentera här: