Tourettes syndrom förbjuds i Ljusdal?

Ingrid Olsson, centerpartist i Ljusdal, vill förbjuda fula ord i kommunen, skriver Aftonbladet. Och jag vet inte, finns det så mycket att tillägga, eller talar förslaget för sig själv? Det här sättet att tänka, att förbjuda bort problem istället för att ta itu med roten till dom, är så jävla svenskt att jag känner för att ta en hammare och slå in mitt pannben ibland för att slippa skiten. Eller ja, nästan i alla fall.

Ord som hon (enligt artikeln) vill förbjuda: Hora, Fitta, Motherfucker, Fucker, Kuk och Kukhuvud. Ord som fortsättningsvis ska vara tillåtna: Fan och jävla. Hurvida svordomar av det mer kreativa slaget ska tillåtas eller inte, framgår inte av artikeln. Hur i helvete det är meningen man ska kunna föra en vanlig konversation utan dessa nyckelord framgår inte heller.

Och frågan om tillsynen sen. Ska det tillsättas svordomsspioner, i likhet med sopspionerna? Att spionera på sina medmänniskor - Det nya framtidsyrket? Vill man dra saker och ting till sin spets så är det här, att kontrollera vad folk får och inte får säga, ett bra steg mot ett härligt 1984-scenario.

Nej, jag tycker det räcker gott med att det existerar lagar om förbud mot kränkningar redan. Dom fungerar.

sorry Ingrid, du har säkert en bra tanke bakom förslaget, men tänk gärna lite till nästa gång. Men om syftet bara var att skapa debatt om det rådande samhällsklimatet så hoppas jag att du lyckas.

Och stör man sig på att såna här ord används så föreslår jag att man testar att jobba på en plats där orden förekommer regelbundet... i tunnelbanan exempelvis (ja, jag vet att det är ett jävla tjat om tunnelbanan i min blogg). Jag lovar dig, orden kommer att ha tappat all laddning inom ett halvår.

Sen så är det lite märkligt, om man tänker på saken lite extra, hur en lingvistisk konstruktion kan ha en kränkande inverkan på en människa. Någon uttalar en viss sekvens av ljud, och dessa ljud får en annan människa att må dåligt. Jag har blivit spottad i ansiktet (än en gång i vår kära tunnelbana), det om något skulle kunna klassas som en riktig kränkande handling.

Min reaktion? Jag tyckte det var hysteriskt kul, då det sa så mycket om personen som spottade i fråga, om dennes brist på förmåga att kunna argumentera för sin sak, bristande intelligens, bristande uppfinningsrikedom, bristande förmåga att känna empati, vad man nu än föredrar. Kan man annat än att se ner på en sån enfaldig, simpel människa? "Jag är enbart ute efter att försöka trycka ner dig och få dig arg", liksom.

Lycka till, jävla kukskalle. Smiley

Kommentarer:

1 mimmi:

vad löjliga dom är! ^^

Kommentera här: