Mina hemskaste ljud - Topp 5

(Är inte "hemskaste" ett ganska fult ord förresten? Fonetiskt sett då alltså. Det låter ju inte klokt..)

Hur som helst, på Salford University?s Acoustic Research Centre har man efter en internetomröstning kommit fram till att ljudet av en människa som kräks i en hink är det hemskaste ljudet att lyssna på, uppger Aftonbladet idag.

På andra plats kom ljudet av rundgång, vilket förvånade mig lite, eftersom jag alltid upplevt det som ett väldigt vackert ljud. Det är så skönt när det skär i öronen att jag får gåshud. Tredjeplatsen delas av ljudet av gråtande barn och ljudet av ett inbromsande tåg.

Jag måste givetvis sammanställa en egen lista, här kommer den:

1. Det pipande ljudet när dörrarna stängs på tågen i tunnelbanan (C20).
2. Ljudet av en jublande motståndarklack (obs, gäller enbart hockey).
3. Danska (är det ett språk? är det ett läte? vad fan är poängen?)
4.
Kräkljud
5. Skrikande barn


Kommentarer:

1 icebear:

Jag vet ochså ett otrevligt ljud,ljudet av regn mot taket på vintern när det borde snöa.

2 mimmi:

min mor undrade varför jag sökte jobb i landskrona. haha. jag sa att jag får ju söka jobben där jobben finns. eller hur?

3 saom:

Kräkljud är väl inte så farligt. Då är det värre med typ naglar mot griffeltavla...

4 Robert:

Nej kanske inte, det är väl mer att jag associerar ljudet till lukten tror jag.

Kommentera här: