Dröm #7 - Jag rånar Statoil

Jag är ungefär fyra år äldre i drömmen. Jag pluggar märkligt nog fortfarande, och jag lever fortfarande på studiebidrag. Jag har bestämt mig för att fria till min sambo. Ringen jag valt ut kostar dock saftiga 189.500 kr. Är detta en summa som man kan lägga ut bara sådär om man är student? Nej, det är ju inte riktigt det. Så vad ska jag ta mig till? Min polare Tobbe, den norrländska lilla blondinen, kommer på den utmärkta idén att vi ska råna första bästa Statoilmack. Alla vet ju att bensinstationer alltid har summor av den storleksklassen i kassan.

Sagt och gjort. Jag beväpnar mig med första bästa tillhygge, och vi hoppar in i hans BMW och kör iväg mot närmsta nattöppna Statoil. Vad är då detta tillhygge? En pistol? Ett basebollträ? En stor, fin jaktkniv? Eller en yxa? Nja, inte riktigt. Jag beväpnar mig med ett gammalt flisigt jävla yxskaft. Jag skulle antagligen kunna ge någon lite huvudvärk med det, men det är nog allt. Tobbe är inte den enda som är lite blond, uppenbarligen.

Täcker jag över mitt ansikte med något? Nej. Jag menar, varför skulle jag, nattöppna bensinstationer skulle väl aldrig komma på tanken att vara kameraövervakade heller? Vi kommer över en mindre summa pengar, som Tobbe snabbt räknar ut borde täcka bensinkostnaderna för resan till och från macken. Bensin är rätt dyrt nuförtiden, som ni säkerligen är medvetna om.

Dagen efter så knackar farbror polisen på dörren. Det är, av en slump, samma polis som gav mig böter förra hösten för att jag cyklade utan lyse. Han har fortfarande ingen som helst humor, bör nämnas. Här väljer drömmen att hoppa lite i tiden. Jag får min dom. Sex års fängelse, lite i överkant kan tyckas, men åklagaren ville göra en ordentlig markering. Jag har plötsligt rakat huvud och urläcker orange overall utan passform à la stereotypen för hur interner ser ut i filmer.

Tobbe slipper fängelse, han döms till 240 timmars samhällstjänst istället, som ska avtjänas på den Statoilmack som vi rånade. Det är oklart om den ligger i Skellefteå, Lund, Uppsala eller Råneå. Hoppas dock på det sistnämnda, främst för den helkassa halvordvitsens skull. Löpsedel: Stort rån i Råneå. Här hoppar drömmen ytterligare, tre-fyra år denna gång. Maten på fängelset är förjävlig (det serveras lappskojs varje dag), jag har odlat mustasch som jag inte passar i, jag har utsikt över en tallskog från fönstret i min cell som utgör mitt enda glädjeämne, och min sambo har gått vidare och skaffat en ny för länge sen.

Sen vaknade jag. Ironin och meningslösheten är tämligen perfekt. Några tänkbara sensmoraler, som mitt undermedvetna försöker göra mig medveten om:
  1. Fria aldrig, det leder bara till elände.
  2. Gapa inte efter för mycket.
  3. Begå inte brott, det är korkat. Och dålig karma.
  4. Ska du råna någon, maskera dig för bövelen!
  5. Bad things happen to (semi)good people.
  6. Hamna aldrig i fängelse, du passar verkligen inte i orange.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Kommentarer:

1 Anonym:

dream on :)

2 Emma:

Jag du har säkert sett den här vid det här laget:
http://www.nuts.co.uk/video/1

3 Robert:

Ursula: I always do :-)

Emma: Haha, nej den var ny för mig. Lite meningslös, men ack så svårt det ändå var att slita bort blicken :-)

4 SAM:

ska försöka komma ihåg mina drömmar sådär detaljerat o
skriva om den! om det nu går... skriver dock inte lika bra som dig :D

5 Robert:

Så bra skriver jag inte, jag svammlar mest, men tack för berömmet :-P

6 Robert:

...och inte kan jag stava till "svamlar" heller. Illa :-P

Kommentera här: