500 dagar i frihet

Idag är det exakt 500 dagar sen jag slutade i tunnelbanan.

Det är en magisk gräns, som definitivt förtjänar att firas. 500 dagar av solsken, efter 1260 långa dagar av mörka tunnlar, strulande tåg och irriterade/irriterande trafikanter. Idag firas det med ett intressant öl som jag inte testat tidigare, som det sägs ska ha en "kraftfull, tydligt rostad smak med stor beska, inslag av kaffe, sirap och mörkt bröd". Black Wych heter det, engelsk stout, 21.40 kr/flaskan, ska visst passa bra till ostron. Sen får jag väl ta en tripp bort till tågstationen och kasta lite ägg på ett tåg eller två, bara för att markera. Ett tydliggörande av en ståndpunkt.

Imorgon är det sittning, tema: glitter (tjejerna i klassen valde...), och då får jag väl ta och utbringa en skål för tunnelbanan. För alla de som haft kraften att säga upp sig, för alla de som är kvar i skiten. Inte för att skåningar nu begriper sig på sånt, men än en gång - i markeringssyfte.

Saker jag lärde mig i tunnelbanan, topp 10:
  1. Utgår man alltid från att folk är idioter så har man oftast rätt. Och man spar en jävla massa tid.
  2. Kommer man inte fram i tid så har man all rätt att hota de som man tror har orsakat förseningen till livet. Likaså om man är missnöjd över biljettpriser, eller bara är irriterad över att någon kommit på dig med att stå och klottra ner ett tåg.
  3. Att utföra ett arbete där man inte behöver anstränga vare sig kropp eller hjärna är ingen dygd. Det är fördummande, monotont och framförallt jävligt tråkigt.
  4. Cynism. I bemärkelsen råhet, känslokyla, frihet från illusioner, krasshet. En överlevnadsstrategi som kommer naturligt i en sådan omgivning. Distansiera dig eller gå under. Faktiskt det vettigaste jag lärde mig.
  5. Tålamod. Punkt. Hade jag förvisso redan innan, men jag finslipade det till perfektion.
  6. Simultankapacitet. Köra tåg, lösa korsord och prata i mobil samtidigt? Nemas problemas.
  7. Ljudet av fet innerstadsduva mot frontruta är rätt angenämt. Dovt, men ändå fylligt. Och så slutgiltigt på nåt sätt. Ett flygande stycke kött som avslutar sitt liv genom att smacka rätt in i en solid glasruta. Gotta love it.
  8. Att stiga upp halv tre på morgonen är fullt normalt. Everybody's doing it. Men föreställ dig inte att det går att ha ett liv vid sidan av bara.
  9. Människor är ett flockdjur. Och en flock (hjord?) skenande människor är ingen vacker syn.
  10. Ju längre man står ut med något som man avskyr, desto skönare är känslan när det upphör.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Kommentera här: