Kränkningsnytt #5 - Tintin går fri

Justitiekanslern väcker inte åtal mot Tintin. Beslutet att inte väcka åtal motiveras med att (det eventuella) brottet är preskriberat. I tryckfrihetsmål så måste åtal uppenbarligen väckas senast ett år efter det att publiceringen skett. Och den senaste upplagan av Tintin i Kongo är från 2005. Tryckfrihet får alltså fortsätta att råda till följd av en bagatell, och således inte till följd av någon etisk eller moralisk övertygelse. Förlaget Bonnier Carlsen ska besluta om seriealbumets framtid imorgon (27/8). Så fortsättning följer väl.

Hittade via nån elekronisk omväg den här underbart skrivna artikeln, titulerad I DE KRÄNKTAS RIKE. Författaren bakom mästerverket skriver bland annat så här: "Vårt mål är att kränka varenda människa i hela världen ungefär lika mycket [...] Den största ansträngningen kommer att läggas på att kränka kränkarna. De är ofta förhållandevis lättkränkta eftersom de är så upptagna av att kränka andra människor att de är totalt oförberedda på att själva bli kränkta".

image307
Bild lånad härifrån

Artikeln bidrar starkt till urholkningen av begreppet kränkt. Det gillar jag. Och det har slagit mig mer än en gång att det kanske är den enda egentliga vägen upp ur kränkthetsträsket - Kränkbomba ner hela din omgivning, kränk hela jävla världen så mycket du bara förmår, så att ingen vet varken ut eller in till slut! Missbruka ordet till oigenkännlighet, vanhelga innebörden tills det inte finns en enda tillstymmelse av vare sig betydelse eller laddning kvar i det!

Bli kränkt av att väckarklockan ringer, bli kränkt av att din frukost smakar skit, bli kränkt av startmotorn på din bil, bli kränkt av att du tvingas göra skäl för din lön hela jävla dagen, bli kränkt av att du är arbetslös och inte har ett jobb att kränkas av... Du kan börja redan nu, känn dig kränkt av det här inlägget, and your journey towards the dark side will be complete...




Andra bloggar om: , , , , ,

Kommentarer:

1 Sebastian kränktsson:

Mig har du i alla fall kränkt en gång för alla. Jag känner mig oerhört kränkt av att du kränkt mig och andra redan kränkta människor som har varit med om kränkande situationer.

Jag har länge studerat kränktologi på universitetet och funderar på även doktorera i kränktologi.

Kommentera här: