xrobs årskrönika nr. 13

Intervjuande (I) hjärnhalva: Hej, xrob!
 
Responderande (R) hjärnhalva: Hej, mig själv. Ful slips.
 
I: Jag vet; jag valde ut den bara för att irritera mig. Ännu ett år alltså? Var 2019 bättre än 2018?
 
R: Ännu ett år, ja. 2018 var ju fruktansvärt med torka, bränder och politisk misär. 2019... bättre, men det säger kanske inte så mycket?
 
I: En uppåtgående trend med andra ord. Gjort något särskilt?
 
R: Jomenvisst. Pluggade färdigt till slut (för stunden), och så flyttade jag norrut igen efter att ha levt i exil nere i Sydsverige i *paus för att räkna på fingrarna* 16 år. Lika många år som Skellefteå AIK var borta från högsta serien i ishockey, nu när jag tänker efter.
 
I: Mhmm. Mhmm. Hur mår du då?
 
R: Jag mår rätt bra. Jag har varvat ner på många sätt och slutat vara så jävla duktig hela tiden, så jag känner mig stabilare mentalt nu än på många år. Har börjat om med att läsa skönlitteratur, vilket jag saknat mycket. Börjat om att träna igen också efter att ha levt en ganska stillasittande tillvaro (pga pluggandet) och har tappat 5-6 kilo utan att ha behövt anstränga mig just alls.
 
I: Låter inte så pjåkigt. Åkt någonstans särskilt?
 
R: Stannat inom Skandinavien i år; ett par vändor till Danmark har det blivit, och så har vi bilat lite i Finland och Norge. Har även avverkat hela jäkla E4:an.
 
I: Och så till det vanliga som vi brukar avhandla i de här krönikorna; vad har du lyssnat och tittat på, spelat, osv?
 
R: Jag tycks ha lyssnat mest på Queen som vanligt, följt av Tool och Rammstein. Den skiva som jag lyssnat mest på är antagligen soundtracket från Bohemian Rhapsody-filmen, då jag råkade bege mig ut på en 180 mils bilresa med enbart den skivan i handskfacket... Har inte tittat så mycket på tv, när jag väl har kollat på nåt så har det blivit Netflix, och då har jag särskilt fastnat för BoJack Horseman, Love Death + Robots, Rick & Morty och After Life. Archer håller fortfarande god nivå också. Har spelat förvånansvärt lite konsolspel i år, men på mobilen så slukar nog Pokemon GO och Mario Kart Tour-apparna mest batteri.
 
I: Du har ju haft ett studieuppehåll ett par terminer, fortsätter torkan?
 
R: Nej för bövelen, löftet till min fru var att göra ett uppehåll på ett år och det året har nu gått, så det blir en introduktionskurs i litteraturvetenskap nu till våren. Fick lite skrämselhicka först då jag blev antagen som reserv vilket aldrig har hänt mig förut (jag måste verkligen förnya mitt högskoleprov snart), men det löste sig.
 
I: Okej, då vet du ju lite vad du kommer att syssla med framöver. Hur ser resten av ditt 2020 ut?
 
R: Inte tänkt på det så mycket; jag tar livet som det kommer. Jobba, dricka te, läsa, umgås med familjen, rätta folk som envisas med att kalla brexit för "skilsmässa" när den korrekta termen rimligtvis är "amputation". Synd att komplicera till saker i onödan. Jag fortsätter väl träna, har 5 kilo kvar att tappa innan jag är nöjd.
 
I: Inga nyårslöften?
 
R: Jag lyckades väldigt bra med att uppfylla mina löften detta år, och egentligen borde jag sluta på topp. Men om jag nu måste lova något, så får det bli att åka mer skidor 2020 än 2019. Borde bli lätt, då jag inledde första tredjedelen av 2019 som skåning. Sticker jag ut en kort sväng på nyårsdagen så har jag med andra ord redan där ett försprång!
 
I: Avslutningsvis, i din årskrönika från 2013 så skrev du att du inte lyckats imitera en häst på ett trovärdigt sätt under hela året. Har det gått bättre i år?
 
R: Nej.
-------------------------------
Tidigare årskrönikor:
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018
 
 
 

Kommentera här: