XRobs årskrönika, episod IX: 2015 var nog både ett skit- och ett toppenår på en och samma gång

Sitter och avrundar 2015 med feberfrossa och halsont, vilket på ett sätt känns ganska passande. Året började... *kollar almanackan* i januari.
 
Vi åkte upp till Norrland och körde skoter, ungen fyllde år, och så flyttade vi från ena änden av hålan till den andra. Växjö vann SM-guld, vilket jag fortfarande håller på att bearbeta. Gick en astronomikurs av bara farten för att hålla huvudet igång. Vi odlade en massa, igen. Mest pumpa, igen. Vi åkte upp till Norrland, igen. Jag åkte till Norge och jobbade ett par veckor, köpte ny bil. Eller ny och ny, mellan raderna i den formuleringen påstår jag ju att Renaulten var att klassa som bil när den i själva verket bara var ett elektronikkrånglande svart hål som slukade mina surt förvärvade landstingspengar. Sen började jag plocka högskolepoäng för att ta masterexamen, målet är att vara färdig hösten 2017. Vi får väl se. Sen är resten av hösten mest ett töcken av arbetspass och sena pluggkvällar om vartannat. På vintern åkte vi upp till Norrland en tredje gång. Såg nya Star Wars. Blev sjuk. Inte av filmen dock.
 
Prognosen från förra året stämde med andra ord rätt bra, förutom vad gäller brysselkålen. Höll alla löften gjorde jag också, har t.ex. lyssnat på ~4-000 fler låtar än föregående år. Och då är inte lyssnande via bilradion, andras Spotify och via Telias tv-app inräknade, så siffran ligger nog närmre 5.500 fler än 2014. Enbart på Spotify lyssnade jag på 143% mer musik under 2015 än 2014. Fortfarande långt från 2008 års rekordnivåer dock.
 
Årets...
  • ...mest spelade låt på Spotify: We will rock you - Queen
  • ...mest spelade artist: Queen (stabil formkurva där)
  • ...brev som aldrig kom: Mitt kraftigt försenade antagningsbrev till Hogwarts
  • ...ambivalens: Den som borde uppstå i huvudet hos personer som på allvar säger att Sverige håller på att gå under av flyktingkrisen samtidigt som BNP för förra kvartalet visade på +3,9% jämfört med 2014. (Att jämföra med Finlands under samma period som pekade på -0,1%). Och, även om domedagsprofeterna skulle visa sig ha rätt - både i att Sverige nog redan har gått under och i att det är okej att knyta en annan människas värde till hur mycket denna bidrar till samhället just nu - Vad ska få kosta om inte människor? Jag fattar verkligen inte. Man kan förstås inte rädda alla, men man bör väl försöka? Nej, gå du tillbaka till att drömma om ett Sverige likt det i Idas sommarvisa (skriven av en polsk flykting), läsa om adresser till tilltänka flyktingboenden på din iPhone (skapad av sonen till en syriansk flykting), tänka på fotbolls-EM nästa år (som sonen till flyktingar från forna Jugoslavien sköt oss till) och slappna av. Du har verkligen lyckats klura ut hur världen fungerar. Grattis. #känga
  • ...verkliga kris: Klimatet
  • ...bioupplevelse: Star Wars: The Force Awakens
  • ...nya skiva: Meliora - Ghost
  • ...politiska magplask: Åsa Romson. Vad sysslar du med? Med en så svag och oerfaren statsminister så behöver vice statsministern leverera. Gärna annat än grodor. Jag kommer inte att glömma att id-kontrollerna och muren mellan perrogerna på Kastrup är ett resultat av politik som S och Mp drivit igenom med stöd från alla utom C och V. Jag kommer förresten heller inte att glömma att debatten som föregick förslaget orsakade fullt tumult i Mp men inte i S. #desillusionerad
  • ...rymdhändelser: Vatten på Mars, fantastiska bilder på Pluto och nya Star Wars-filmen
  • ...tv-serie: Doctor Who, utan konkurrens
  • ...nyårslöften: Vet ni, jag tänkte skita i det i år. Jag kommer föra en mental lista över de fem viktigaste sakerna i mitt liv (vild gissning; sonen ligger överst) och jobba för att fördela min tid därefter så att listan över saker jag lagt mest tid på under 2016 ser likadan ut när vi sitter här igen om 12 månader.
Prognos, 2016: Vi kommer inte att flytta under året. Jag kommer plugga vidare i sakta mak, vårterminen består av PET/CT och projektplan till masteruppsatsen. Räknar med att sonen fyller tre inom en månad. Vi kommer fösöka sälja kolonilotten då den spelat ut sin roll för oss i och med att vi har rätt stor uteplats nu. Jag har inte plats för två gräsmattor att klippa i mitt liv. Mitt förråd av Ipren kommer att ta slut inom 6 dagar, förhoppningsvis är jag frisk tills dess. Frölunda vinner SM-guld, och sedvanlig sorgeperiod mellan april och midsommar infinner sig.
 
Obama får äran att avrunda året, nu ska jag sova mig igenom frossa och värk är det tänkt. Välkommen 2016, du har inte alltför stora skor att fylla. #cynism
 
 

Kommentera här: