Släktforskning

Jag hade en patient för något år sedan, som var så väldigt lik mig själv att jag hajade till. Samma kindkotor, samma ögon, samma ansiktsform. Hon var nog egentligen ännu mer lik min mamma och en av mina mostrar, nu när jag tänker efter.

Var liksom bara tvungen att fråga var hon kom ifrån.

Svaret: Murmansk 🤷

Nu. Jag har haft flera patienter genom åren som kommenterat mitt utseende. Att jag tydligen skulle besitta samiska, ryska och/eller allmänt nordasiatiska anletsdrag.

En patient kallade mig även för "jävla kines" en gång, fast han var schizofren så just det omdömet tar jag med en liten nypa salt ändå.

En äldre patient vägrade en gång att prata med mig för att hon trodde att jag var japan. Hon var dock både närsynt och blanddement, så jag låter nog den åsikten också väga ganska lätt. Vill dessutom minnas att vi gemensamt kom fram till att det främst berodde på min frisyr.

Och så var det förstås den berusade gubben som tyckte att jag var Ho Chi Minh upp i dagen..... 🤦

Alla trovärdiga (läs: inte uppenbart opålitliga) inlägg i den här anlagssoppan pekar dock mer eller mindre åt samma halvspretiga håll. Matushka Rossiya.

Och varför inte egentligen?

Jag gillar ju min Dostojevskij och min Tolstoj. Min Majakovskij och min Solsjenitsyn. Min Bulgakov och min Gogol. Min Tjechov, Gorkij, Pusjkin, Turgenjev, Nabokov... Ja, ni fattar. Min långa rad av döda gamla ryska gubbar som kunde skriva. 

Landet i övrigt? Eh. Not so much. 

Behöver med andra ord inte slösa dyrbar tid på att släktforska. Jag och mitt elitteam av skarpsinniga patienter löser det tydligen på sikt ändå 🕵️

Kommentera här: